معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت کاهش مراجعه حضوری مردم به دادگاه‌ها، ۴۳ سامانه الکترونیک در دادگستری‌ استان فعال است.

علی گلنار کار روز یکشنبه در آیین تقدیر از کارکنان نمونه و تجلیل از ایثارگران دادگستری خراسان جنوبی و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه افزود: درخصوص  تکریم ارباب رجوع هنوز مردم گلایه‌مند هستند و ما وظایف را انجام می دهیم اما رضایتمندی ایجاد نمی‌شود که یکی از دلایل اصلی آن مراجعه بیش از حد ارباب رجوع به محاکم قضایی است و باید خدمات الکترونیکی افزایش پیدا کند.

وی گفت: سامانه‌های الکترونیکی متعددی طراحی شده که اهداف قوه قضاییه را عملیاتی کنیم و با شتابی که امروز قوه قضاییه در تحول به معنای واقعی گرفته، در برنامه بلندمدت تا ۱۴۰۲ دادگستری متفاوتی با امروز خواهیم داشت.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: سند تحول قوه قضاییه یک اقدام عملیاتی ارزشمند است که امیدواریم با تحقق سند تحول، عدالت محقق شود و همه اینها در گرو این است که درست تلاش کنیم و موارد ابلاغی عملیاتی شود.

وی افزود: فضای خوبی امروز برای خدمت‌رسانی وجود دارد زیرا در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و بستر خدمت فراهم است.

گلنار کار گفت: هدف و رسالت انبیا در این خلاصه شد که اقامه عدل و قسط کنند و هدف حکومت‌ها هم همین است تا عدل را توسعه دهند زیرا اساس حکمرانی به عدل است و برای تحقق عدل ابزاری لازم است که مهمترین آن داشتن یک تشکیلات است.

وی اظهار داشت: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی تشکیلاتی به عنوان قوه قضاییه در کنار ۲ رکن دیگر محسوب شده و قوه قضاییه یک قوه مستقل در کنار سایر قوا است که برای پشتیبانی و حمایت از حقوق فردی و اجتماعی و گسترش عدل در جامعه تشکیل شد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان جنوبی رسیدگی به شکایات و ‌خصومت‌ها ، نظارت بر حسن انجام امور، تعقیب مجازات و اصلاح مجرمان، حمایت از حقوق مالکیت‌ها، احیای حقوق عامه و دفاع از آزادی‌های مشروع را از مهمترین اهداف تشکیل قوه قضاییه بیان کرد.

وی گفت: قوه قضاییه بر صفحه کاغذ و تئوری مقتدر و ابزار کافی تحقق عدالت را دارا است و ضمن اینکه در دادگاه‌ها به تظلمات رسیدگی می‌کند باید ثبت هم در جامعه درست صورت گیرد که اداره ثبت اسناد و املاک باید به این مهم توجه داشته باشد.

وی افزود: قانون اساسی ما به لحاظ تئوری در قسمت‌های مختلف بر سایر حکومت‌های دنیا برتری دارد و در موضوع ثبت، تحول نظام ثبتی باید شکل بگیرد که ‌در ‌طرح تحول قضایی به دنبال این هستیم که تحول ثبت را هم دنبال کنیم زیرا اگر به طور رسمی از ثبت‌ها حمایت نشود حمایت از تولید هم به خوبی صورت نمی‌گیرد.

گلنار کار تصریح کرد: براساس سند تحول هنوز به عدل در جامعه نرسیدیم و در این سند به ۲۰ چالش اصلی توجه شده که عاملان اصلی آنها ۴۸‌ مقوله است و باید با جدیت دنبال شود.

در این آیین پس از رونمایی مجله تمام الکترونیک آفتاب، تعدادی از کارمندان نمونه و ایثارگران دادگستری و ادارات تابعه استان تجلیل شدند.

هفته اول تیر، هفته قوه قضاییه نام دارد.