مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: تعهدات خیرین در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تاکنون ۱۵ درصد رشد دارد که تا پایان سال جاری این رقم افزایش می‌یابد.

محمود چاوشان در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خراسان جنوبی که همزمان با سراسر کشور در بیرجند برگزار شد، با اشاره به افزایش کمک‌های خیرین مدرسه‌ساز در استان افزود: از جشنواره نوزدهم تا بیست و یکم رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی کمک‌های خیرین را داشته‌ایم، همچنین در جشنواره بیست و دوم که سال گذشته برگزار شد هم رشد ۹۰ درصدی تعهدات خیرین را داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با جذب اعتبارات استانی، ملی و خیرین در زمینه توسعه و ساخت مدارس استان گام بر می‌‎داریم گفت: سال گذشته اعتبارات استانی این اداره کل رشد ۳۰ درصدی و در سال جاری رشد ۱۵ درصدی را داشته اما رقم تخصیص اعتبارات امسال ناچیز است که درخواست ما اختصاص کامل اعتبارات مصوب است.

چاوشان بیان کرد: از محل اعتبارات ملی سال گذشته ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که نسبت به سال ۹۸، رشد ۵۰ درصدی داشته است و از طرفی هم ۸۰ درصد آن نقدی بوده است که با این حجم اعتبار خوب توانستیم تعداد زیادی از مدارس نیمه تمام را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته طرح آجر به آجر را با هدف اشاعه فرهنگ خیرین در بین دانش‌آموزان، والدین آنان و مدیران آموزش و پرورش را اجرایی کردیم، اضافه کرد: در ذیل این طرح، پویش مهر محرم را اجرایی کردیم که هدف‌گذاری برای استان براساس جمعیت دانش‌آموزان، پنج هزار نفر بود اما شرکت کننده‌های خرد ما در استان به ۱۲ هزار نفر رسید و در مجموع رتبه یک کشوری را در این طرح کسب کردیم و به لحاظ مبلغ پرداختی هم رتبه نهم را کسب کردیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی عنوان کرد: از محل کمک‎‌های خرد دانش‌آموزان مدرسه ۲ کلاسه‌ای را شروع کردیم که عملیات اجرایی آن در حال اتمام است.

وی اظهار داشت: در پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» هدف‌گذاری کشور برای ۱۵ هزار نفر بود که با شرکت خوب بانوان خراسان جنوبی در این طرح هم ۳۲ هزار شرکت کننده را داشتیم و از محل کمک‌های جمع‌آوری شده مدرسه‌ای را در شهرستان زیرکوه آغاز کردیم.

چاوشان با بیان اینکه ۱۶۸ پروژه عمرانی و آموزشی با ۴۸۱ کلاس درس را در خراسان جنوبی در دست اجرا داریم، گفت: خیرین در زمینه احداث تمام مدارس خراسان جنوبی مشارکت دارند و با کمک آنان گام موثری در زمینه کمبود فضاهای آموزشی در استان برداشته‌ایم.

وی بیان کرد: سال گذشته، ۲۳ پروژه با ۱۵۷ کلاس درس را بهره‌برداری کردیم و در ۶ ماه نخست سال جاری نیز ۱۲۱ کلاس درس را تحویل آموزش و پرورش داده‌ایم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به نیازمندی‌های خراسان جنوبی در زمینه فضاهای آموزشی افزود: ۱۰ سایت مسکن مهر را در شهرستان بیرجند داریم که در این سایت‌ها نیاز به احداث ۴۷۰ کلاس درس بود که ۱۵۸ کلاس درس را تحویل داده‌ایم، ۸۴ کلاس درس را در دست اجرا داریم و ۱۷۵ کلاس درس دیگر نیاز است که احداث شود.

چاوشان عنوان کرد: در سایر مسکن‌های مهر استان هم به احداث ۷۱ کلاس درس جدید نیاز داریم.

وی گفت: در سال جاری تعداد زیادی کلاس درس را تحویل آموزش و پرورش داده‌ایم و انتظار ما این بود که مدارس دو نوبته ما کاهش یابد اما بیش از ۱۱ مدرسه دیگر ما دو نوبته شد و حدود ۵۰ مدرسه  در بیرجند به این صورت اداره می‌شود.

چاوشان افزود: در حاشیه شهر بیرجند سرانه آموزشی ۲ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز را داریم در صورتی سرانه کشور ۵.۸ سانتی متر مربع است و در این زمینه هم نیازمند ورود و همت جدی خیرین هستیم.

در این آیین از هشت خیر مدرسه‌ساز خراسان جنوبی با اهدای لوح سپاسی تجلیل شد.

همچنین از کتاب‌های خیرین مدرسه‌ساز « بانو نساء مزیدی» و « غلامحسین فرزین» رونمایی شد که بانو نساء مزیدی مادر شهید محمد حسین رئوفی‌فرد، دومین خلبان شهید هوانیرو کشور بود و غلامحسین فرزین هم به مدت ۲۰ سال رییس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان را برعهده داشته است.