#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تشکل‌های غیردولتی حلقه وصل میان مردم و دولت هستند و باید از توان و ظرفیت آنها برای حل مشکلات جامعه استفاده کرد.

سید محمدرضا طالبی روز یکشنبه در همایش بزرگداشت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی (۲۲ مرداد) که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: نقش سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌) در حل مشکلات جامعه باید نقش پررنگ، زیربنایی و اساسی باشد.

وی گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های غیردولتی دارای مجوز و اهداف، بهترین و موثرترین نقش را می‌توانند در این زمینه و مسائل اجتماعی جامعه داشته باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تشکل‌ها و سمن‌ها می‌توانند نقش خود را در موضوعاتی‌ که مجوز دریافت کرده‌اند ضابطه‌مند و قانونمند اجرا کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، مشارکت‌ها و توسعه اجتماعی به وسیله سازمان‌های مردم‌نهاد امکان‌پذیر است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را برد.

حسین‌رضا نخعی با بیان اینکه هرجا مردم حضور داشتند موفق‌تر عمل کرده‌ایم افزود: روز گذشته نشست‌های تخصصی و آموزش برای سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های استان برگزار شد.

وی بیان کرد: تلاش داریم به‌صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده پیش برویم و از موازی‌کاری بین سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها پرهیز شود.

معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم یکی از معیارهای مهم توسعه اجتماعی کشور را سازمان‌های مردم‌نهاد دانست و گفت: در سال‌های اخیر با شیوع کرونا شاهد اقدامات موفقی از جانب تشکل‌ها و سمن‌ها بودیم.

مژگان شریفی با اشاره به ثبت ۴۲۹ سازمان مردم‌نهاد در استان خراسان جنوبی بیان کرد: از این تعداد ۲۶۲ سمن از استانداری و فرمانداری‌های تابعه مجوز گرفته که بیرجند و قاین بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: همچنین در حوزه جوانان ۶۶ سازمان مردم‌نهاد فعالیت دارد که پروانه فعالیت این سازمان‌ها با امضای استاندار صادر می‌شود.

معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۱۰۱ سازمان مردم‌نهاد در حوزه بهزیستی افزود: براساس آخرین آمار رصد اجتماعی وزارت کشور، میانگین مشارکت سازمانی در کشور ۷۳.۸ درصد اما در خراسان‌جنوبی ۸۳.۵ و بالاتر از کشور است.

وی تصریح کرد: با مروری بر کارنامه درخشان سازمان‌های مردم‌نهاد به این نتیجه می‌رسیم که این سمن‌ها اعم از دولتی و غیردولتی توانسته‌اند گام‌های خوب و موثری در زمینه دستیابی به اهداف بردارند.

شریفی گفت: امید است با حمایت مدیران و روسای دستگاه‌های اجرایی، زمینه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در تحقق اهداف توسعه اجتماعی فراهم شود.

وی با اعلام اینکه در زمینه تخصصی‌سازی، شبکه‌سازی، آموزش و توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد در حال برنامه‌ریزی هستیم افزود: پویش‌های مردمی به همت سمن‌ها در زمان بحران کرونا برای دعوت به آرامش و در خانه‌ ماندن مردم از طریق شبکه‌های مجازی راه‌اندازی شد که بسیار تاثیرگذار بود.