#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: اعتقاد راسخ مردم به ولایت زمینه‌ساز فتح خرمشهر و آغاز پیروزی‌های مکرر جبهه حق علیه باطل شد که بدون هیچگونه امکاناتی دنیا را متحیر کرد.

سید محمدرضا طالبی روز سه‌شنبه در مراسم صبحگاه مشترک یگان‌های نمونه نیروهای مسلح مستقر در خراسان جنوبی به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر افزود: در جنگ هشت ساله تحمیلی تمام ابر قدرت‌های جهان در یک طرف و نظام نوپای جمهوری اسلامی در طرف دیگر قرار گرفت.

وی گفت: استعمارگران به فکر براندازی نظام افتادند و به دنبال این بودند که به نظام ضربه بزنند در اول انقلاب جنگ‌های سخت، در دهه دوم جنگ نرم و در دهه سوم و چهارم جنگ‌های فرهنگی و ترکیبی را در دستور کار قرار دادند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: جنگ جنگی نابرابر بود و با حداقل تجهیزات در مقابل دشمن ایستادیم در حالی که بنی صدر هم با نظام استکبار همکاری می‌کرد و تجهیزات حداقلی را هم اجازه استفاده نمی‌داد و کمک کرد که خرمشهر در سال ۶۱ سقوط کند.

وی یادآور شد: با توجه به امکانات کم رزمندگان اسلام جمهوری اسلامی موفق شد در کمتر از ۱۹ ماه خرمشهر را پس بگیرد که دلیل این پیروزی‌های پی در پی در جنگ نابرابر این بود که رزمندگان ما اعتقاد راسخ به قرآن داشتند و با توکل بر خداوند برنامه‌ریزی و عملیات می‌کردند.

طالبی گفت: دومین عامل رهبری مقتدرانه حضرت امام (ره) بود کسی که توانست مرزهای اعتقادی و اجتهادی را به بالاترین حد ممکن ببرد و نتیجه آن قرب الی الله بود.

وی افزود: عامل سوم وحدت در ‌فرماندهی ‌بود و پس از آن پشتیبانی مردم از هشت سال دفاع مقدس با اینهمه شرایط سخت اقتصادی که دنیا را متحیر کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مردم از هرچه داشتند مایه گذاشتند و فرزندانشان را به میدان جنگ‌ فرستادند که ‌نتیجه شهادت و رشادت‌ها آنها صدور انقلاب به سراسر دنیا بود.

وی گفت: نقش مردم مهم و پشتیبانی آنها پشت خط مقدم قابل تقدیر بود و این عوامل باعث شد که فتح خرمشهر ژنرال‌های آموزشکده‌های نظامی را از چگونگی این امر متحیر کند.

فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی هم در این آیین با بیان اینکه وحدت فرماندهی دلیل پیروزی اسلام بود و آن قدرت پوشالی را نابود کرد افزود: ایستادگی و اتحاد زمینه ساز وحدت فرماندهی شد.

امیر سرتیپ دوم ستاد جلیل شاطری افزود: اینجا هستیم تا اعلام کنیم شهدایی که رفتید خون خودتان را نثار انقلاب اسلامی و میهن کردید ما امروز سربازان این مرز و بوم هم قسم شده‌ایم که پاسدار راستین خون شما باشیم و تا لحظه‌ای که جان در بدن داریم از خون شما در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستادگی و مقاومت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در آن روزی که جهالت و ‌ظلم تمام مرزهای شمالی، میانی و جنوبی کشور را با تکیه بر قدرت پوشالی استکبار فرا گرفته بود نظام اسلامی نوپای ایران با تکیه بر توان خودش در برابر چندین لشکر ایستادگی کرد و ذره‌ای از خاک میهن را به دشمن واگذار نکرد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ ارتش در بیرجند گفت: با موانعی که در خرمشهر ایجاد شده و تاسیساتی که دشمن بنا کرده بود و در کنار آن رودخانه‌های خروشان خرمشهر و نیروی زمینی، هوایی و دریایی دشمن چه نیروی بی بدیلی باعث آزادی آن شد.

وی تصریح کرد: در آن روز ما یکی بودیم زیرا خرمشهر یک موضوع ملی و شرافتی برای آحاد ملت ایران بود چون کسی به این فکر نمی‌کرد که من هستم بلکه ما بودیم.

امیر شاطری افزود: یکرنگی، همدلی و یکنواختی و همصدایی پیرو سخنان پیر فرزانه‌ای قرار گرفت که عنوان فرمود “خرمشهر را خدا آزاد کرد”.

وی گفت: امروز به دنیا ثابت کردیم که تمام معادلات جمهوری اسلامی ایران به نتیجه نخواهد رسید زیرا شعار ما “هیهات من الذله” است.

فرمانده ارشد آجا در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنیم که ولایتمداریم و هر قدرتی که بخواهد در برابر جمهوری اسلامی ایران عرض اندام کند ما میراث دار همان رزمندگانی هستیم که حماسه آفریدند و دنیا را حیرت زده کردند.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هر دست‌ و ‌پایی که بخواهد به قصد تجاوز وارد مرزها شود را قطع خواهد کرد زیراکه حامی ‌ولایت فقیه هستیم.

همچنین در این آیین که در مرکز آموزشی ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند  با حضور قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی برگزار شد، ۱۶ پیشکسوت دفاع مقدس، ایثارگر، جانباز و خانواده شهدا تجلیل شدند.

سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱، روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام دارد.