مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۱۷ پروژه فرهنگی و هنری این استان نیازمند توجه ویژه دولت است تا به تقویت زیرساخت فرهنگی خراسان جنوبی منجر شود.

علی فرخنده  افزود: در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیارد تومان عقب‌ماندگی زیرساخت فرهنگی در استان وجود دارد که برای جبران آن نیازمند توجه ویژه دولت به‌ویژه در دور دوم سفرهای رئیس جمهور هستیم.

وی گفت: بودجه محرومیت‌زدایی فرهنگی یکی از ابتکارات دولت سیزدهم است و پیگیر هستیم تا در سال ۱۴۰۲ به حوزه محرومیت‌زدایی فرهنگی توجه بیشتری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی که شهریور سال گذشته انجام شد، ۲ مصوبه در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید.

وی کمک به ساخت و تکمیل مصلاهای نماز جمعه استان را یکی از این مصوبات ذکر کرد و گفت: در این زمینه ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

فرخنده اظهار داشت: دومین مصوبه سفر استانی رئیس جمهور کمک به زیرساخت مجتمع‌های فرهنگی استان با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با یادآوری اینکه خراسان جنوبی در حوزه زیرساخت دارای عقب‌ماندگی زیادی است افزود: رقم مصوبات سفر اول رئیس جمهور در حوزه فرهنگی کم بوده و هنوز اعتبارات مصوب نیز تخصیص نیافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در بخش متمم اعتبارات سفر رئیس جمهور نیز ۳۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که هنوز تخصیص داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه دور دوم سفرهای رئیس جمهور بر سه محور اقتصادی، اشتغال و فرهنگی تمرکز دارد افزود: انتظار داریم در دور دوم سفرهای استانی به زیرساخت‌های فرهنگی خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای شود.

فرخنده به پروژه احداث تالار شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه با ۱۰ هزار متر مربع زیربنا در بلوار شهید ناصری بیرجند در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تاکنون ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برای تکمیل نیازمند ۲۲۰ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: پروژه بازسازی سالن آمفی تئاتر علامه فرزان بیرجند نیز که از سال ۱۳۹۶ به دلیل آتش‌سوزی تعطیل شد، تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای افتتاح به ۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به خانه فرهنگ استان گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تاکنون ۸۸ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: بتازگی در معیت استاندار خراسان جنوبی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار داشتیم که برای تکمیل این پروژه قول همکاری داده شد و با بهره‌برداری از آن، تمامی انجمن‌های هنری استان دارای مکان خواهند شد.

فرخنده اظهار داشت: کتابخانه مرکزی و موزه دفاع مقدس استان نیز از پروژه‌های فرهنگی مهم استان محسوب می‌شود که نیازمند نگاه ویژه دولت برای تکمیل است.

وی درخصوص هنرستان هنرهای زیبا گفت: این پروژه یک مجتمع ۱۰ کلاسه است و یکی از درخواست‌ها و نیازهای جدید استان محسوب می‌شود که برای اجرایی شدن به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی مهمترین مشکل حوزه فرهنگ این استان را عقب‌ماندگی زیرساخت‌ها عنوان کرد و افزود: پروژه‌های فرهنگی استان در شهرستان‌های خوسف، طبس، سرایان، قاینات و سربیشه نیازمند فعال‌سازی و تزریق اعتبارات است.