مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: این سازمان برای تامین مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری در توسعه بازار عناب از جمله تبدیل آن به کالاهای با ارزش افزوده بیشتر و و رونق بازار آمادگی دارد.

مرتضی صفدری زاده روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه نخستین رویداد استارت آپی عناب خراسان جنوبی افزود: در خصوص ایجاد بنگاه های اقتصادی و تولیدی در رابطه با محصول عناب نیز اعلام آمادگی می کنیم.
وی ادامه داد: همچنین این سازمان هرگونه حمایت های خود را برای پایداری ایده ها و طرح های استارت آپ (شرکت نوپا) عناب با پرداخت تسهیلات دریغ نخواهد کرد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: این سازمان زمین، امکانات زیربنایی و سایر مجوزهای لازم را در اختیار صاحبان ایده قرار می دهد تا این محصول را به ارزش افزوده بیشتری تبدیل کنیم.
وی افزود: استان خراسان جنوبی از فرصت های بی نظیری برخوردار است تا بتواند تکان جدی در تقویت رونق اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و تجاری داشته باشد.
صفدری زاده اظهار داشت: وجود محصولات استراتژیک منحصر به فرد از جمله زعفران، زرشک و عناب و مزیت های معدنی که به قول استاندار قابلیت تبدیل شدن به عسلویه معدنی را دارد و هم مرز بودن از جمله پتانسیل های مهم استان است.
وی یکی دیگر از مزیت های خراسان جنوبی را نخبه پروری دانست و گفت: افرادی با ایده های خوب و نگرش با تعلق و تعصب خاطر در استان وجود دارند و برگزاری رویداد استارت آپ عناب با همکاری و تلاش دانشگاه علمی کاربردی خروجی خوبی خواهد داشت.
مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور هم گفت: ایران نخستین تولیدکننده عناب دنیاست و استان خراسان جنوبی ۹ درصد این محصول را به خود اختصاص داده است.
محمدحسین موسی زاده افزود: در حال حاضر ۶ هزار تن عناب از ۳۱ هزار و ۶۷۰ هکتار اراضی زیرکشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت می شود.
وی با بیان اینکه ۱۵ هزار نفر در زمینه تولید محصول عناب در این استان فعال هستند اظهار داشت: اگر به حوزه های فرآوری محصول عناب کم توجهی شود بدون شک سال های آینده از میزان تولید کاسته خواهد شد.
مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: اختلاف ایران در زمینه تولید عناب با کشورهایی مانند چین که در رتبه نخست تولید این محصول قرار دارد، بسیار زیاد است و با توسعه طرح ها و ایده های استارت آپ عناب در خراسان جنوبی می توان نقش این محصول را در اقتصاد کشور به نحو احسن تعریف کرد.
وی یادآور شد: در حال حاضر عناب در کشور بیشتر به صورت خشکبار در بازار به فروش می رسد در حالی که کشورهایی مانند چین محصولات زیادی از این محصول را تولید کرده و در بازارهای بین الملل به فروش می رسانند.
موسی زاده گفت: در استان عناب خیز خراسان جنوبی نسبت به این محصول بی توجهی شده و دانشگاه ها نیز هیچ گونه اقدامی برای معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های آن انجام نداده اند در حالیکه این محصول به اقتصاد مردم وصل است.
وی افزود: با برگزاری نخستین استارت آپ عناب در خراسان جنوبی ۱۱۲ ایده یا طرح نو به دبیرخانه ارسال شد که ۹۴ ایده به مرحله داوری رسید.
وی با بیان اینکه ۶۴ درصد این طرح ها و ایده ها مربوط به بانوان بوده است تاکید کرد: با معرفی درست محصول عناب در خراسان جنوبی می توان اقتصاد این منطقه را متحول کرد.
موسی زاده گفت: برگزاری استارت آپ عناب نشان داد بیش از آنچه که فکر می کنیم می توانیم از محصول عناب در کشور استفاده کنیم.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله