سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار کیلومتر مرمت ایل راه و ۹۲ هزار مترمعکب آبرسانی سیار برای مناطق عشایری استان انجام شده است.

محمد ابراهیم ابراهیمی،  در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار کرد: جمعیت عشایری استان ۱۷ هزار خانوار معادل ۱۰ درصد جمعیت کل استان هستند.

، وی افزود: جامعه عشایری هفت درصد جمعیت کشور را شامل می شود در حالی که اثربخشی بسیار بالایی در مولفه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی کشور در ادوار مختلف داشته است.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد عشایر در مناطق مرزی استان زندگی می کنند که یکی از عوامل مهم ایجاد و حفظ امنیت در منطقه است، تصریح کرد: عشایر نقش بسیار موثری در بحث امنیتی در کنار نیروهای نظامی و امنیتی استان همکاری دارند.

ابراهیمی با بیان اینکه ۳۴ درصد دام استان در اختیار عشایر استان است، تصریح کرد: در حال حاضر ۵۸ طایفه از عشایر استان زندگی می کنند که در تولید نزدیک به ۳۰ درصد از فرآورده‌های لبنی و گوشتی و ۲۵ درصد صنایع دستی استان فعال هستند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت ماندگاری جمعیت و درآمد پایدار عشایر، بیان کرد: در این راستا سه نوع خدمات مستمر (مرمت ایل راه ها و آبرسانی سیار)، خدمات پایدار و زیرساختی و خدمات سایر دستگاه ها به این جامعه ارائه می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: ۲۵۲ پروژه عشایری خراسان جنوبی از ابتدای امسال در حال اجرا است که از جمله آن می توان به بزرگترین پروژه انتقال آب به منطقه شهدای عشایر زیرکوه اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز گفت: خدمات عشایر با محافظت از مرزها و با تولیدات دامی و صنایع دستی به سراسر کشور تسری پیدا می کند.

وی افزود: امروز وجود جهاد سازندگی یک ضرورتی پیدا کرده و رئیس جمهور دستور به تأسیس آن داده است اما در عین حال همه اینها مقدمه برای انسانیت و بندگی خداوند است.

عبادی با اشاره به اینکه فراموش نکنیم که نتیجه نهایی که باید از اقتصاد، سیاست، مسائل اجتماعی و نیازهای مختلف باید به دست آید، انسانیت انسان است، بیان کرد: یکی از مختصات مردم عشایر این است که در فضای سالمی‌تری زندگی می‌کنند و بر همان اساس فطرت الهی پایبند به ارزش‌ها، جوانمردی، غیرت و مسائل عاطفی خاصی هستند که این بسیار ارزشمند و مهم است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور