مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه گفت: با توسعه بارگاه‌های بهداشتی زرشک علاوه بر اینکه محصول مرغوب به دست مصرف‌کننده می‌رسد، دیگر نیاز نیست کشاورز محصول خود را فوری و به هر قیمتی به دلالان بفروشد.

کاظم امیری، گفت: شهرستان زیرکوه دومین قطب تولید زرشک در خراسان جنوبی و کشور است که سه هزار بهره‌بردار زرشک در این شهرستان حضور دارند.

وی یکی از مشکلات بهره‌برداران را زمان برداشت زرشک دانست و اظهار کرد: مهر و آبان هر سال زمان برداشت زرشک است و برای فروش نیاز به خشک شدن دارد که از ۲ طریق خرمن یا بارگاه انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه گفت: از آنجایی که بهره‌برداران منطقه امکان نگهداری محصول و خشک کردن آن در بارگاه‌ها را ندارند، پیگیر افزایش بارگاه‌های بهداشتی زرشک هستیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بارگاه‌ها به کیفیت رسیدن و خشک شدن زرشک به شکل پفکی کمک می‌کند، افزود: مشکل اصلی بهره‌برداران این بوده که برای از بین نرفتن محصول، آن را فوری با قیمت پایین در زمان برداشت ارائه می‌کردند ولی در اواخر سال قیمت افزایش می‌یافت و دیگر کشاورز سودی از محصول نداشت.

امیری تصریح کرد: با بارگاه‌های بهداشتی، کشاورز می‌تواند در سال فروش داشته باشد و خودش مدیریت‌کننده این جریان باشد که در این صورت عرضه و تقاضا در طول سال به‌درستی انجام می‌شود و کشاورز بهره کافی از محصول خود را می‌برد.

وی گفت: با توسعه بارگاه‌ها شاهد از بین رفتن دست دلالان نیز خواهیم بود و از آنجایی که اقتصاد برخی مناطق زیرکوه وابسته به زرشک است، با افزایش حتی ۱۰ درصدی قیمت زرشک، مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ را خواهیم داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه افزود: تثبیت قیمت زرشک و مدیریت عرضه و تقاضا طی سال سود مضاعفی را برای بهره‌برداران به همراه خواهد داشت که با ایجاد بارگاه‌های زرشک امکان پذیر است.

وی بیان کرد: اکنون سه هکتار بارگاه زرشک سنتی و خودمدیریتی توسط کشاورزان را داریم که در راستای توسعه این موضوع نیز ۱۲ هکتار برای ایجاد مجتمع بارگاه بهداشتی زرشک در روستای افین دیده شده است.

امیری گفت: در این مجتمع واحدهایی به کشاورزان اجاره داده و برای این واگذاری مشکلاتی ایجاد شده بود که اکنون رفع و به‌زودی اجاره نامه‌ها تحویل داده خواهد شد.

وی بیان کرد: در این مجتمع به‌طور کلی ۲۲۵ واحد ایجاد خواهد شد و به‌زودی ۱۴۰ واحد به بهره‌برداران تحویل و اجرایی خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه افزود: درخصوص این بارگاه‌های زرشک تسهیلاتی نیز برای بهره‌برداران در نظر گرفته شده است که از اواخر آبان ماه اجرایی می‌شود.

وی گفت: برای کمک به بهره‌برداران احیای قنوات را در دستور کار داریم تا مشکل آب نیز مرتفع شود.

امیری با اشاره به اینکه جشنواره ملی زرشک ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان زیرکوه، قاینات، درمیان، بیرجند و سربیشه برگزار می‌شود ادامه داد: انتظار می‎‌رود با برگزاری این جشنواره و معرفی زرشک شاهد افزایش متقاضی محصول باشیم.

معضلی به نام خام فروشی و صادرات بدون برند 

وی گفت: یکی از مسائل موجود آشنا نبودن مردم دیگر استان‌ها با خواص و محصولات متعدد زرشک است که به دلیل نبود اطلاع‌رسانی بوده ولی اکنون با برگزاری این جشنواره امیدواریم شاهد افزایش عرضه و تقاضا با قیمت واقعی باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه خام‌فروشی زرشک و صادرات آن با برند دیگر کشورها را از دیگر معضلات عنوان کرد و گفت: لازم است برای فرآوری زرشک به توسعه صنایع تبدیلی و حمایت از آنها بیشتر توجه شود.

وی اظهار کرد: همچنین اگر به معرفی خواص پزشکی زرشک و محصولات متعدد آن توجه شود و محصولات فرآوری شده با توجه به ذائقه و سلیقه مردم تولید شود، می‌توان شاهد توسعه این بخش و ارزآوری بالایی در حوزه اقتصاد استان باشیم.

امیری به آفت زنگ زرشک هم اشاره کرد و افزود: آفت در این شهرستان مدیریت شده و در حدود ۵۰۰ هکتار مبارزه اجرایی شد که ۱۰۰ هکتار به‌صورت شیمیایی و ۴۰۰ هکتار مکانیکی و هرس‌بری انجام شده است.

وی یادآور شد: کلاس‌های آموزشی و ترویجی در این زمینه برگزار می‌شود که همه کشاورزان هر سال در کنار هم این موارد را اجرایی کنند، چرا که اگر یک کشاورز این کار را انجام ندهد باعث افزایش و سرایت به دیگر مزارع می‌شود.