#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: با هم‌افزایی دستگاه‌ها اثرگذاری قوی‌تری از برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌ها به دست می‌آید و جزیره‌ای عمل کردن نهادها و دستگاه‌ها در نهایت موجب ایجاد خلاءهای غیرقابل جبران می‌شود.

فرشته اسدزاده روز چهارشنبه در آیین اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی به تلاش بانوان استان در تولید صنایع دستی و ضرورت معرفی این فعالیت‌ها در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تعامل ایجاد شده بین دو دستگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای معرفی کالاهای فرهنگی بسیار ارزشمند است.

وی افزود: اثرگذاری این جشنواره حتی با حضور دستگاه‌های دیگر مانند صنعت، معدن و تجارت قوی‌تر خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: هدف اصلی فعالیت‌های ما ایجاد امید در خانواده‌هاست و تقویت حضور بانوان صنعتگر در خانواده‌ها به عنوان کمک کننده به چرخه اقتصادی خانواده می‌تواند این هدف را محقق سازد.

وی افزود: در این فضای سخت اقتصادی باید کمک کنیم تا هنر و صنعت کنار هم قرار بگیرند و محصولی از خانه تولید روانه بازار شود.

اسدزاده عنوان کرد: امیدواریم متولیان جشنواره، این اختتامیه را پایان کار قرار ندهند و از این به بعد برای معرفی این کالاهای فرهنگی برنامه‌ریزی کرده و تلاش کنند.

سرپرست اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: فراخوان جشنواره با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهیه و مهرماه امسال منتشر شد.

محمود رمضانی افزود: ۲۳۴ اثر در ۲ بخش کالاهای فرهنگی و عروسک سازی به دبیرخانه ارسال شد که از لحاظ تعداد آثار، جزو ۱۰ استان برتر کشور قرار گرفتیم.

وی گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای تولید کالاهای فرهنگی ایرانی و اسلامی و ایجاد فضای رقابتی در حوزه تولید صنایع دستی را از اهداف این جشنواره ذکر کرد و گفت: با برگزاری این جشنواره تلاش کردیم تا فرهنگ خرید کالاهای فرهنگی بومی خراسان جنوبی در بین مردم، بیش از پیش ایجاد شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: هر کالای فرهنگی برای اثرگذاری در جامعه، نیاز به ۲ بخش فرهنگ سازی و تجاری سازی دارد که برای تجاری سازی نیز باید نیاز مردم در نظر گرفته شود و بر مبنای آن تولید انجام گیرد.

عباسعلی بهاری افزود: قرار گرفتن سازمان صنعت، معدن و تجارت در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجاری سازی و رساندن کالاهای فرهنگی به تولید انبوه، موجب فراهم شدن دسترسی مردم به این کالاها خواهد شد.

وی بیان کرد: در نظر گرفتن مکان‌های فرهنگی برای عرضه این کالاها نیز ضروری است و حتی نحوه تبلیغات آن‌ها نیز باید حاوی نکات فرهنگی و ویژگی‌های بومی منطقه باشد.

در آیین اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی که در دومین روز دهه فجر برگزار شد، برگزیدگان در دو بخش هدایای فرهنگی و عروسک (عروسک‌های بومی و محلی استان) معرفی شدند و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدایای نقدی به آنان اهدا شد.

داوری آثار در بخش هدایای فرهنگی توسط زهره اسدپور، امیر انوری مقدم و محمود دلخوش و در بخش عروسک توسط فاطمه آدینی، محدثه تقدیری و آمنه سیاری انجام شد.