کاروان سلامت بانوان با هدف فرهنگ‌سازی ارتقای سلامت و بهداشت در روستاهای محروم شهرستان بیرجند مستقر شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی  اظهار داشت: در این کاروان پزشک عمومی، پزشک زنان، ماما، پرستار و بهورز در روستای بویک بخش مرکزی شهرستان بیرجند از صبح امروز مستقر شده‌اند.

نفیسه نخعی گفت: بانوان سایر روستاهای دهستان شاخنات نیز از خدمات این کاروان در روستای بویک بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: این کاروان سلامت ضمن ویزیت رایگان، داروهای متناسب با بیماران را به صورت رایگان در اختیار اهالی روستاهای هدف قرار می‌دهد.

وی گفت: توزیع بسته های بهداشتی در سطح روستاها و بسته‌های آموزشی و نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان روستاهای محروم از دیگر اقدامات این کاروان خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌های هفته سلامت بانوی ایرانی «سبا» در استان اظهار داشت: مهمترین برنامه این هفته راه‌اندازی کاروان سلامت است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر عازم روستاهای محروم بخش مرکزی شهرستان بیرجند شد.

وی تاکید کرد: باید برای فرهنگ‌سازی روش‌های صحیح زندگی سالم به ویژه برای زنان که مبنای فرهنگ‌سازی در سطح خانواده و جامعه هستند تلاش کنیم و از ظرفیت همه دستگاه‌های ذیربط استفاده شود.

نخعی با اشاره به شعار هفته سلامت بانوان ایرانی با عنوان «ورزش، شادابی، آرامش» یادآور شد: برنامه‌هایی به این مناسبت در سطح استان برنامه‌ریزی و با مشارکت دستگاه‌ها اجرایی می‌شود که مهمترین آنها پویش ملی ارتقای سلامت و نشاط بانوان با ورزش، نمایشگاه غذای سالم و سنتی، برگزاری کاروان سلامت، پیاده‌روی خانوادگی و برگزاری جشنواره‌های ورزشی ویژه بانوان است.

وی گفت: برنامه پیاده‌روی خانوادگی با هدف فرهنگ‌سازی ورزش همگانی در خانواده‌ها با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های اجرایی روز جمعه ۱۰ آبان برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اجرای «پویش ملی ارتقای سلامت و نشاط بانوان با ورزش» همزمان با سراسر کشور در این استان گفت: این برنامه با استقبال بانوان و همکاری اداره کل ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری بیرجند روز شنبه گذشته در محل پارک توحید بیرجند برگزار شد.

وی ادامه داد: نمایشگاه غذای سنتی و بومی استان به منظور معرفی غذاهای سالم بومی و محلی خراسان جنوبی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دانشگاه علوم پزشکی به مدت سه روز در محل خانه عروسک‌ها برپا شد که تا فردا دایر است.

نخعی گفت: از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی «مادر و دختر» و «ورزش‌های بومی محلی» به منظور ترویج فرهنگ ورزش و اهمیت نقش ورزش در سلامت زنان و جامعه پنجشنبه ۱۶ آبان در محل پارک بانوان است.

وی با یادآوری نقش زنان در حفظ و ارتقای سلامت جامعه بیان کرد: اهمیت سلامت فکری و روحی و شادابی جسمی برای بانوان بسیار ضروری است زیرا با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، سلامت آنان تأثیری عمیق در آرامش خانواده‌ها و جامعه دارد.

وی با تاکید بر اینکه شادابی زنان عامل مهمی برای شادکامی خانواده­‌ها و نشاط اجتماعی است افزود: زنان می‌توانند به ایجاد شادابی، نشاط و آرامش در خانواده کمک کنند و این موضوع علاوه بر اینکه پیشبرد امور در خانواده‌ها را به دنبال دارد باعث توفیق و موفقیت فرزندان به عنوان آینده‌سازان مملکت نیز می‌شود