سال‌هاست از استان شدن خراسان جنوبی می‌گذرد و سال‌هاست مردم منتظر هستند تا از مزایای استان شدن آن بهره ببرند و مشکلات و کوچک بزرگ منطقه‌ای حل و فصل شود. ولی هنوز نه تنها رنگ و لعاب راه‌های مواصلاتی استان عوض شده لیکن فضا، کلیت و ماهیت انها به مثابه قبل است و یا اگر هم اقدامی صورت گرفته، به صورت اندک است. هنوز صنایع استان اندر خم کوچه اول هستند با مشکلات فراوان که در موارد متعدد، نیروی کار موجود را هم از دست داده‌اند. صنایع تازه تاسیس هم دچار مشکل نقدینگی و امثالهم هستند. سال‌هاست در عرصه گردشگری همانی بوده‌ایم که در اوایل تشکیل استان بودیم و در این زمینه هم پیشرفتی نداشته‌ایم.

سال‌هاست که همچنان شاهد دعواهای سیاسی مرسوم در استان هستیم. از تخریب‌های سیستماتیک تا از دست دادن نیروهای پرتلاش و نخبه که بر سر نزاع‌های سیاسی، رخت از این استان بر می‌چینند و مهاجرت می‌کنند و دیگر هم تمایلی برای کار در این استان ندارند.

سالهاست در این استان از نعمت باران و نزولات الهی بی بهره‌ایم. بحث بارورسازی ابرها دیر شروع شد و این روزها هم به دلیل فقدان ابر در این استان کاملا منتفی است. سالهاست که می‌گویم زلزله خطر بزرگی است بر این استان، ولی هنوز در کوچکترین موارد هم دچار مشکل هستیم و شاهد این ماجرا هم وقوع زلزله اخیر در مرکز استان بود.

سالهاست می‌گوییم کارآفرینی در استان، ولی گویی فقط  گفته‌ها  نقشی بر کاغذ است و روز به روز بر اساس امار وضعیت مناسب می‌شود و بر اساس دیده‌ها، دچار ایرادات فراوان و مشکلات متعدد اجتماعی که مسسب آن بیکاری است و بس . و موارد مختلف دیگر که در سال‌های دور و نزدیک در این استان مورد غفلت قرار گرفته است. مواردی که جزو ساده‌ترین خواسته مردم بی‌ادعای این سرزمین است که هنوز در خم مصوبات و تصویب‌نامه‌ها و امثالهم گیر کرده است. گویی در این استان که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، فقط و فقط، منافع عده‌ای اندک مهم است و تمام بودن و نبودن‌ها در استان بر سر همین عده اندک بوده و هست و نخبه‌پروری در استان، جایگاهی ندارد و این ملک فراموش شده گویی در مناسبات درون منطقه‌ای برای خودش ایالتی خودمختار با قوانین خاص خود است که هیچ کس نمی‌تواند با ورود به آن کاری از پیش ببرد و اگر هم کاری کند مطمئنا دچار حواشی می شود. حواشی که شاید درهیچ جای ایران سابقه نداشته باشد. اینجا خراسان جنوبی است؛ ملک مردم زحمت‌کش و صبوری که سال‌هاست در چند و چون روابط سیاسی پشت پرده در استان دچار عقب‌ماندگی به خصوص در توسعه و اقتصاد شده است.

سیاسیون از طیف‌های مختلف باید بر سر توسعه استان حرف بزنند. اینجا کار می‌خواهد، اقتصاد پویا می‌خواهد، کارافرین می‌خواهد و سرمایه‌گذار. اینجا سالها از کشورعقب است و مردم در فقر ناشی از عدم وجود امکانات به سر می‌برند. اینجا توسعه می‌خواهد…

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله