#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی، بیماریابی محله‌محور در دستور کار قرار گرفت که کمک شایانی به مدیریت کرونا کرد و اجرای این گونه طرح‌ها طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید مستمر باشد.

حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: طرح شهید سلیمانی از طرح‌های اجرایی موفق برای مقابله با کرونا در کشور و استان بوده و لازم است در قالب این طرح خانواده‌های نیازمند مبتلا به کرونا مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی گفت: بسیج با شناسایی این خانواده‌ها اقدامات حمایتی را به طور ویژه انجام دهد و تمامی دستگاه‌های مرتبط با این طرح محله‌محور نیز برای بیماریابی، اقدامات حمایتی و قرنطینه همکاری کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین درخصوص کسانی که جزو گروه‌های سنی هدف واکسیناسیون قرار دارند و عموما افراد بالای ۸۰ سال هستند که مراجعه نکردند با معرفی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به اقناع‌سازی برای دریافت واکسن کرونا اقدام شود.

وی افزود: در زمینه مدیریت و محدودیت ترددها که از مهمترین رویکردهای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در استان است نیروی انتظامی باید جدی‌تر وارد عمل شود و طبق مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا تمامی امکانات دستگاه‌ها باید در خدمت مقابله با کرونا قرار گیرد.

ملانوری گفت: تلاش زیادی برای تامین واکسن مورد نیاز استان انجام دادیم و در حال حاضر ۳۲.۶ درصد جامعه هدف خراسان جنوبی واکسینه شدند که از میانگین کشوری بالاتر است.

وی تصریح کرد: در صورتی که نیاز به ایجاد مرکز جدید برای تزریق واکسن باشد، همه امکانات استان در اختیار دست‌اندرکاران قرار خواهد گرفت.

وی گفت: ۶ مرکز تجمیعی و مراکز جامع سلامت در شهرستان‌ها عملیات واکسیناسیون کرونا را انجام می‌دهند لذا از مردم درخواست داریم در نوبت تعیین شده برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا از تجمع در مراکز جلوگیری شود.

استاندار خراسان جنوبی به برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم اشاره کرد و افزود: درخصوص عزارداری‌های مربوط به ماه محرم و صفر تجربه سال گذشته را هم به کار بردیم و باید تا پایان عزارداری‌ها با هیات‌هایی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، پس از تذکر برخورد شود.

وی بیان کرد: تصمیم گرفتیم واحدهای صنفی را زیاد محدود نکنیم و با واحدهای متخلف که شیوه‌های بهداشتی را رعایت نکنند، برخورد قاطع و قانونی می‌شود.

ملانوری گفت: در زمینه اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی افکار عمومی باید به سمت شیوه‌های نو برویم و اگر نتوانیم افکار عمومی را همراه کنیم اقدامات ما بی‌نتیجه خواهد بود.

وی افزود: به شدت نگران آسیب‌های پساکرونایی در استان هستیم به خصوص آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی که می‌طلبد تمامی دستگاه‌ها نسبت به شناسایی و به بحث گذاشتن آسیب‌های اجتماعی اقدام کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون از ظرفیت هنر در این زمینه کمتر استفاده شده و باید با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیته‌ای به صورت منظم برگزار و همه دستگاه‌ها از این کمیته حمایت کنند.

وی گفت: تمامی رسانه‌ها و مدیران از اظهارنظرهای بی‌مورد و بدون تخصص خودداری کنند زیرا این موضوع سببب نگرانی جامعه می‌شود.

ملانوری اضافه کرد: مرزهای شرقی استان هنوز هم محل آسیب و در معرض خطر ویروس هستند که با توجه به شیوع ویروس جهش یافته جدید در برخی کشورها باید مراقبت از مرز با جدیت بیشتری دنبال شود و تمامی دستگاه‌های انتظامی و امنیتی باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بازگشایی مدارس مستلزم فراهم کردن تمهیدات لازم است گفت: تا تمهیدات برقرار نشود آموزش به صورت غیرحضوری خواهد بود.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند مراجعه سرپایی و بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی شد.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، هفت شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

اکنون با گذشت حدود ۲ ماه از خیز پنجم کرونا در کشور و استان همچنان موارد بستری و سرپایی کرونا مثبت در خراسان جنوبی روند افزایشی دارد و به گفته مسوولان، این استان هنوز از اوج موج پنجم کرونا عبور نکرده است.