معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: محصولات استان باید با برند خاص و ویژه و با بهترین کیفیت به بازار عرضه شود تا بازار را به دست بگیرند.

مشیرالحق عابدی روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، به‌روز رسانی واحدهای تولیدی و برندسازی را از نیازهای بخش تولید استان عنوان کرد و افزود: در غیر این صورت مردم همچنان از محصولات سایر استان‌ها استفاده خواهند کرد.

وی گفت: تا زمانی که واحدهای تولیدی فرآوری، محصولات نو نداشته باشند و به شکل سنتی بدون در نظر گرفتن ذائقه مردم فعالیت کنند، موفق نخواهند بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد واحدهای تولیدی لبنیات استان، مشکل این است که به تولید چند محصول مختصر و سنتی اکتفا کرده و به سمت فرآوری نرفته‌اند.

وی افزود: برخی واحدهای تولیدی شیر و فرآورده‌های لبنی استان به دلایلی تعطیل است که با به‌روز رسانی تجهیزات می‌توان مجدد محصولات تولیدی آنها را وارد بازار کرد.

عابدی گفت: بدون شک دولت در زمینه حمایت از واحدهای تولیدی پای کار است و فعالان بخش خصوصی را مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: تاکنون تسهیلاتی برای ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی در استان پرداخت شده است اما کافی نیست و در حوزه واحدهای تولیدی محصولات لبنی باید تسهیلات در سه بخش سرمایه ثابت، برندسازی و سرمایه در گردش پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه بارها عنوان شده که میزان شیر تولیدی استان براساس تعداد دام است تصریح کرد: باید پایه درستی برای تعیین میزان شیر تولیدی در استان داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: درخصوص واحدهای تولیدی شیر استان، میزان تولید و وضعیت فعالیت کارخانه مشخص است اما اگر به هر دلیلی توان مدیریتی در مجموعه ضعیف است، باید برای اصلاح آن چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون مجوز کارخانه لبنیات در استان صادر نشده است گفت: سال گذشته برای تکمیل زنجیره هاب شتر، سرمایه‌گذار برای خریداری یک کارخانه تولید فرآورده‌‍‌های لبنی اقدام کرد اما همین واحدهایی که امروز از مشکلاتشان می‌گویند، کارخانه خود را به گونه‌ای قیمت‌گذاری کردند که این اقدام انجام نشد.

مدیر شعب بانک ملی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اگر در حال حاضر تسهیلات در اختیار واحد تولیدی شیر و فرآورده‌های لبنی قرار نمی‌گیرد به دلیل تعطیل بودن واحد است.

محمدعلی زرنگ افزود: هر واحدی تولیدی لبنیات که قرار بر احیا و بازگشت به چرخه تولید داشته باشد، پرونده آن به صورت تخصصی بررسی می‌شود و با ارائه تسهیلات به منظور حل مشکل و ایجاد اشتغال، تسهیلات دریافت خواهد کرد.

وی گفت: تسهیلات سرمایه در گردش از ۷۰ درصد به ۹۰ درصد رسیده است و این گونه نیست که تسهیلات در اختیار واحد تولیدی قرار ندهیم.

معاون اعتباری و بانکداری شرکتی مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: محل تامین اعتبار برای طرح‌های صنایع فرآوری و تبدیلی در حوزه‌های متعدد فرق نمی‌کند و این طور نیست که تسهیلات پرداخت نکنیم بلکه پرداخت تسهیلات به تشکیل پرونده‌ها در بانک بستگی دارد.

جواد غنچه افزود: از محل تسهیلات بند «الف» ماده ۵۹ سال قبل ۱۸ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی به مبلغ ۲۲۶ میلیارد ریال در استان پرداخت شد.

وی بیان کرد: اعتبارات فنی و اعتباری امسال خیلی محدود شده است و در حال حاضر هیچ اعتباری از صندوق توسعه ملی نداریم و به خاطر خشکسالی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از سایر استان‌ها استقراض داریم تا بتوانیم جوابگوی جامعه دامداری باشیم.

معان اعتباری و بانکداری شرکتی مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: چهار مجموعه کارخانه شیر و فرآورده‌های لبنی استان تاکنون تسهیلات دریافت کرده‌اند و بدهی دارند در حالی که اکنون تعطیل هستند.

وی گفت: دلیل تعطیلی این واحدها به خاطر تسهیلات نیست بلکه موضوع مدیریت واحد است و برای یکی از مجموعه‌ها علیرغم بدهکاری به بانک اما از تسهیلات سامانه بهین یاب پرونده در حال بررسی است.

غنچه افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای فعال‌سازی مجدد این واحد پیش‌بینی شده اما منتظر مراجعه برای تشکیل پرونده هستیم و تاکنون مجری طرح مراجعه نداشته‌ است.