استاندار خراسان جنوبی گفت: ظرفیت‌های بالقوه‌ فراوان اداره اوقاف و موقوفات استان باید بالفعل شود و تاکنون استفاده مناسبی از این ظرفیت‌ها نشده است.

 جواد قناعت در دیدار مدیرکل و معاونین اداره اوقاف و امور خیریه استان به مناسبت دهه وقف، بر خلق منابع جدید با استفاده حداکثری از ظرفیت موقوفات تاکید کرد و افزود: خراسان جنوبی علیرغم محرومیت در زیرساخت‌ها، در زمینه موقوفات رتبه بالایی دارد که نشان از تدین و انقلابی بودن مردم منطقه دارد.

وی گفت: این موضوع فرصتی خوبی برای ترویج مبانی دینی و اجرای بخشی از زیرساخت‌های استان از محل وقف است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه یک دستگاه درآمدزاست و می‌تواند در توسعه استان کمک کند.

وی ضعف زیرساخت‌ها و منابع مالی مردم و نبود استفاده مناسب از ظرفیت‌ موقوفات را از علل بروز مشکلات در حوزه موقوفات استان دانست و گفت: به عنوان مثال بسته بودن موقوفه شوکت‌آباد در بیرجند آن هم در ایام نوروز و سیزده بدر خیلی جای تامل است!

قناعت با تاکید بر اینکه باید بیش از گذشته از ظرفیت موقوفات استان استفاده شود افزود: برای استفاده از این ظرفیت‌های بالقوه باید به دنبال خلق منابع جدید باشیم و در این راستا باید در اولین فرصت موقوفه شوکت‌آباد از این وضعیت خارج و اختلافات بین دستگاهی در این زمینه رفع شود.

وی تاکید کرد: باید از دی امسال مشکلات موقوفه شوکت‌آباد پیگیری تا این باغ تاریخی برای پذیرش مسافران نوروزی آماده شود.

استاندار خراسان جنوبی، مزار کاهی در شهرستان سربیشه را نیز فرصت طلایی برای خلق منابع معرفی کرد و گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و هرگونه هزینه برای رونق گردشگری در این منطقه، سرمایه‌گذاری برای درآمدزایی بیشتر است.

وی با اشاره به محدود بودن منابع دولتی اظهار داشت: شما باید علاوه بر پیگیری جذب منابع دولتی، فکرهای جدید و نو در تولید منابع مالی هم داشته باشید.

قناعت همچنین مصلای المهدی (عج) و آستان امامزادگان باقریه بیرجند را پیشانی فرهنگی مرکز استان خواند و گفت: برای اجرا و توسعه این طرح‌های فرهنگی علاوه بر اختصاص اعتبار استانی، در سفر دوم رئیس جمهور موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آستان امامزادگان باقریه باید فازبندی و نقشه‌های آن به‌روز رسانی شود تصریح کرد: باید در این طرح کارها به‌صورت فنی و کارشناسی دنبال شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: جلسه‌ تخصصی ابتدا با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و در گام بعدی با حضور شخص استاندار برای اجرای موفق این طرح فرهنگی برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تغییر کاربری برخی موقوفات در راستای کسب درآمد بیشتر کمک‌های لازم را خواهیم داشت.

قناعت گفت: موضوع کمبود نیرو در اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه به معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری منتقل تا از مرکز پیگیری شود و در عین حال با انتقال و ماموریت نیروها هم موافقت نشود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم در این دیدار از ثبت ۲۹ وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در استان با نیات کمک به آموزشگاه‌ها، احداث مسجد و حسینیه، عزاداری دهه فاطمیه، اطعام، امور خیریه و فرهنگی خبر داد و گفت: در حال ۱۰ هزار و ۲۱۰ موقوفه در این استان وجود دارد.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور افزود: بیش از ۱۵ هزار نیت برای موقوفات به ثبت رسیده و در خراسان جنوبی ۹۶ بقعه متبرکه وجود دارد.

دوم تا یازدهم مهر دهه وقف نام دارد و به همین مناسبت نمایشگاه دستاوردهای وقف در آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند برپاست.