استاندار خراسان جنوبی که در جلسه مذاکره با والی فراه افغانستان سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: خراسان جنوبی در راستای توسعه مبادلات بین منطقه ای، آمادگی خود را برای تشکیل شرکت های مشترک سرمایه گذاری در بخش های مختلف با کشور افغانستان اعلام می کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری ، استاندار خراسان جنوبی شنبه شب در ملاقات باعبدالبصیر سالنگی والی فراه جمهوری اسلامی افغانستان افزود: امکان تشکیل شرکت های مشترک سرمایه گذاری در حوزه هایی از جمله حمل و نقل، تامین منابع مالی و سرمایه گذاری و تولید به ویژه تولید های دانش بنیان وهمکاری های مشترک با توجه به ظرفیت های دانشگاهی موجود در خراسان جنوبی و نوار غرب افغانستان به نحوی شایسته وجود دارد.
وی، با بیان اینکه تشکیل شرکت های مشترک برای ورود به حوزه های IT و ICT یکی از مهمترین نیازهای نوار شرق کشور است، افزود: ورود به تکنولوژی های اطلاع رسانی، هم به لحاظ زیرساختی و هم نرم افزارهای مورد نیاز می تواند یکی از پایه های مهم این شرکت های مشترک را فراهم کند.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سابقه تاریخی ایران و افغانستان به ویژه با ولایت فراه و بخشی از هرات، نشان می دهد تجار علاقه مندند در زمنیه تجارت های نوین و تامین ومبادله نیازمندی های دو طرف در جهت تامین منافع مشترک فعالیت نمایند که این امر پایه گذاری برای توسعع همکاریهای فیمیمابین راتسهیل می نماید.
وی اظهار داشت: با تشکیل شرکت های مشترک سرمایه گذاری، می توان تاثیرگذاری را در کشورهای همجوار به وسیله شرکت های مشترک ایرانی- افغانستانی تقویت نموده واین مهم نیز برای توسعه مبادلات دو کشور و استان بسیار حیاتی وراهگشاست.
مروج الشریعه، با بیان اینکه فرودگاه بین المللی بیرجند رو به توسعه است، یادآور شد: این موضوع می تواند به عنوان یک زیرساخت مناسب حمل ونقل برای بازرگانانی که علاقمند به صادرات هوایی هستند مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: زیرساخت های اقتصاد مرز در شرایط مناسب در حال انجام است و اکنون نیز بازرگانانی از دو کشور، از این زیرساخت ها به ویژه در منطقه ویژه اقتصادی وبازارچه مرز ماهیرود استفاده می کنند.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: قرارداشتن خراسان جنوبی در مسیر بزرگراه های آسیایی، می تواند فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و دور دست باشد.
وی، ادامه داد: همچنین این استان درمسیر ترابری های منطقه ای و بین المللی قرار دارد که می تواند پل مهمی بین چابهار، بیرجند و سرخس را ایجاد کند و با توجه به اینکه در هر سه نقطه فرودگاه بین المللی وجود دارد، بنابراین پایه ای اثرگذار برای توسعه تجارت از طریق ترابری هوایی است.
مروج الشریعه، افزود: ولایت فراه افغانستان از نظر ما به عنوان یکی از کانون های بزرگ تجاری و تاجرپرور این کشور از زمان های دورمطرح بوده است و در حال حاضر نیز در نقاطی از استان، تجار فراه افغانستان فعالیت دارند.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه به دیگرظرفیت ها و پتانسیل های استان اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی در مرکز محور ترانزیت شرق کشور واقع شده است. ادامه داد: در این فاصله یکهزار و ۸۰۰ کیلومتری ظرفیت های مهمی در نوار شرق کشور در کریدور شمال و جنوب نهفته است که برای تجار ایرانی و افغانستانی فرصتی ارزشمند برای توسعه مبادلات تجاری را فراهم می کند.
وی، اظهار داشت: در این محور که عمق کشور از صفر مرزی ایران تا حدود ۴۸۰ کیلومتر ادامه دارد ۱۰.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن و غالبا شاغل و تعداد هفت هزار و ۶۸۰ واحد صنعتی و معدنی فعال هستند و تولیداتی برای مصارف داخل و خارج و برای صادرات به کشورهای دور دست انجام می دهند.
استاندار خراسان جنوبی، سطح اراضی زیر کشت نوار شرق کشور را حدود ۲ میلیون هکتار دانست و افزود:در این سطح، بیش از ۱۱ میلیون تن انواع محصول کشاورزی تولید می شود.
مروج الشریعه، تاکید کرد: مسئله ترانزیت در محور چابهار به سرخس که خراسان جنوبی در مرکز آن است یکی از محورهای مهم برای همکاری های تجار افغانستانی و ایرانی به ویژه در محدوده خراسان جنوبی برای حمل و نقل کالا و مبادلات می باشد.
وی اضافه کرد: این محور می تواند پایه ای برای تولیدات مشترک به وسیله شرکت های مشترک سرمایه گذاری برای صادرات به کشورهای اطراف به ویژه کشورهایی که می تواند در پهنه جهان اسلام هدف صادارتی قرار گیرد، باشد.
استاندار خراسان جنوبی افزود: بخشی از نیازمندی های افغانستان از مرز ماهیرود خراسان جنوبی تامین می شود.

هنوز برخی پتانسیل های مرز به فعلیت کامل‌ در نیامده است
استاندار خراسان جنوبی در دور اول مذاکره با والی فراه افغانستان در بخش دیگری از سخنانش، با تاکید بر اینکه برخی امکانات مرزی به فعلیت کامل در نیامده و قابل مذاکره است، عنوان کرد: مرز یزدان که بخشی با ولایت هرات مبادلات تجاری داشته، مرز دوکوهانه و امکان زیرساختی و سایت گمرکی آن و مرز میل ۷۳ امکاناتی در اختیار هر دو طرف قرار داده است.
مروج الشریعه اضافه کرد: این مرزها سابقه های طولانی و دیرینه ای در مبادلات تجاری داشته اند که هنوز بخش مهمی از این ظرفیت ها به فعلیت کامل در نیامده است و می تواند فرصت مناسبی برای تجار طرفین فراهم کند.
وی، به چند عامل به عنوان محورهای توسعه خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: یکی از این محورها، تبادل اطلاعات فنی، تکنولوژی و تکنیکی علاوه بر همکاری های دانشگاهی است.
استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: علاوه بر این می توان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان به عنوان شرکت های نوآوری، فناورانه و مبتنی بر نیازهای های روز علمی جهانی استفاده کرد.
وی گفت: چند موضوع و پتانسل مهم در خراسان جنوبی وجود دارد که امکان همکاری های مشترک بیشتر بین افغانستان و ایران به ویژه خراسان جنوبی را فراهم می کند.
مروج الشریعه، تولید انرژی های تجدیدپذیر را یکی از پتانسیل های مهم خراسان جنوبی دانست و گفت: با توجه به شرایطی که در ولایت فراه و این استان است برای استقرار پنل های خورشیدی با استفاده از انرژی های خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز می توان سرمایه گذاری کرد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر در خراسان جنوبی سرمایه گذاران داخلی و خارجی متعددی از جمله چینی ها این مهم را هدف گذاری کرده اند؛ چون وزارت نیرو خریدهای تضمینی بالای ۱۵ سال را برای سرمایه گذار فراهم کرده است.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: وقت آن است که تجار بزرگ ایرانی و افغانستانی نیز علاوه بر کار تجارت به سرمایه گذاری در این زمینه هم بپردازند.
وی، وجود معادن را از پتانسیل های مهم خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: وجود معادن فلزی و سایر عناصر نسبتا کمیاب یا نادر از جمله سنگ های ساختمانی زمینه مناسبی برای انجام کارهای مشترک است.
مروج الشریعه، به تولیدات کشاورزی به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های استان اشاره کرد و گفت: در برخی محصولات از جمله زعفران برند جهانی داریم و همچنین عناب و زرشک، محصول خاص این منطقه است.
وی با بیان اینکه کانادایی ها خراسان جنوبی را به نام زرشک آن می شناسند گفت: اهالی این کشور به تمام مزایا و امتیازات درمانی و تغذیه ای گیاه ارزشمند پی برده اند.
استاندار خراسان جنوبی افزود: برخی تولیدات صنایع استان هم در حوزه تجارت و هم در حوزه تولیدات انحصاری شامل سیمان، کاشی و سرامیک ، لاستیک خودرو، زغال سنگ و … برای استفاده در بازار افغانستان قابل طرح است.
وی، صنایع دستی را از دیگر ظرفیتهای های استان خراسان جنوبی بیان کرد و گفت: اگر قرار باشد بتوانیم امتیازات این ۲ استان هم مرز و مجاور را به دنیا اثبات کنیم،همکاری در حوزه صنایع دستی برای معرفی محصولات صنعت دستی هر دو منطقه با تشکیل شرکت های مشترک مورد تاکید است.
مروج الشریعه اظهار داشت: یکی دیگر از ظرفیت های مهم خراسان جنوبی، حوزه گردشگری است و هر ساله توریست های زیادی از کشورهای مختلف به ویژه اروپا به این استان سفر می کنند.
این گزارش حاکیست؛ در پایان این نشست، برای تشکیل کارگروه مشترک راهداری و حمل و نقل، کارگروه تولید و اقتصاد شامل بخش های صنعت، معدن و تجارت، کارگروه کشاورزی، کارگروه عمران و توسعه شهر و کارگروه توسعه و سرمایه گذاری در حوزه های آی تی و ای سی تی بین ۲ استان اعلام آمادگی شد.
گفتنی است؛ سفر والی فراه افغانستان و هیات همراه با هدف تحکیم وگسترش روابط اقتصادی و تجاری این استان با ولایت فراه صورت گرفته است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله