تفاهم‌نامه‌های اشتغالزایی و جهش تولید روز پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در استان خراسان جنوبی امضا شد.

در آیین امضای این تفاهم‌نامه‌ها که امروز در شهرستان طبس برگزار شد استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.

قرارداد همکاری مشترک برای احداث هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی در مدت ۲ سال با هدف ایجاد اشتغال مستقیم برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و صندوق کارآفرینی امید امضا شد.

برای اجرای این پروژه نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز همکاری خواهند کرد.

براساس این تفاهم به هر کدام از متقاضیان ۴۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد ۲۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات، ۱۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۴ و ۱۰ میلیون تومان از سوی دستگاه‌های حمایتی پرداخت می‌شود.

این تفاهم‌نامه منعقده با اختصاص ۵۰ درصد یارانه دولتی و ۵۰ درصد وام قرض‌الحسنه امضا می‌شود که حدود ۴۰ هزار کیلووات در استان تولید برق به دنبال دارد و حداقل یک میلیون تومان در ماه برای هر خانواده ایجاد درآمد می‌کند.

تفاهم‌نامه‌ای نیز برای ایجاد سه هزار شغل در قالب خوشه‌های صنایع دستی در ۱۱ شهرستان و در ۱۱ رسته شغلی به تناسب مزیت‌های هر شهرستان در این آیین امضا شد.

براساس این تفاهم‌نامه به سه هزار نفر که تاکنون تسهیلات دریافت نکرده‌اند و یا از خدمات بیمه برخوردار نیستند ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان وام تعلق خواهد گرفت.

تفاهم‌نامه پروژه‌های جهش تولید استان خراسان جنوبی در سال ۹۹ نیز امروز بین سازمان برنامه و بودجه و استانداری خراسان جنوبی به امضا رسید.

بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای ۷۰ پروژه در قالب این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است.

همچنین تفاهم‌نامه‌ سه جانبه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری خراسان جنوبی برای ساخت پنج هزار واحد مسکن محرومان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر امضا شد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه صبح پنجشنبه با هدف بررسی میزان پیشرفت پروژه‌هایی که در قالب سند توسعه میان مدت استان تدوین شد، همچنین افتتاح چند طرح عمرانی و امضای تفاهم‌نامه‌های توسعه‌ای وارد خراسان جنوبی در شهرستان طبس شد.

محمدباقر نوبخت بدو ورود به فرودگاه طبس مورد استقبال استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی و محلی قرار گرفت و ضمن زیارت آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی کاظم (ع) به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سومین سفر یک روزه به خراسان جنوبی از نمایشگاه صنایع دستی در باغ گلشن طبس بازدید و در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۴۵ کیلومتر باند دوم راه‌های استان شرکت خواهد کرد.

افتتاح همزمان پنج هزار واحد مسکن روستایی و بازسازی ۲۴۸ واحد خسارت دیده از سیل نیز با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود.

این تعداد واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان خراسان جنوبی تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

نوبخت در ادامه این سفر ۱۲ ایستگاه دیجیتال صدا و سیما را برای بهره‌مندی ۱۸ روستا از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی افتتاح و از بیمارستان در حال ساخت شهرستان بشرویه بازدید خواهد کرد.

افتتاح کارخانه کنسانتره زغال سنگ که از واحدهای تولیدی بزرگ استان در شهرستان طبس است از دیگر برنامه‌های لحاظ شده در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی است.

سفر امروز رییس سازمان برنامه و بودجه سومین سفر وی طی ۱۴ ماه گذشته به خراسان جنوبی است.

سند توسعه میان مدت استان در سفر اسفند ۹۷ دکتر نوبخت تدوین و رونمایی شد. براساس آن تفاهم‌نامه ۹۴۰ میلیارد تومان برای مدت ۲ سال و اجرای پروژه‌های مختلف به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند با ۱۱ شهرستان علاوه بر همجواری با ۶ استان کشور، به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.