مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۲۱۹ متخلف صید و شکار در این استان از ابتدای امسال تاکنون دستگیر شده‌اند که از میانگین ۱۰ سال گذشته پیشی گرفته است.

حسن اکبری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: میانگین ۱۰ سال گذشته دستگیری ۱۹۱ شکارچی بوده است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۹ پرونده تخلف محیط زیستی در استان خراسان جنوبی تشکیل شده که از میانگین ۱۰ سال گذشته بیشتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۱۳۱ راس شکار غیر مجاز کشف شد در حالی که میانگین شکار غیر مجاز پستانداران در ۱۰ سال گذشته به ۴۵ راس رسیده بود

وی از شکار ۳۷۹ شکار غیر مجاز پرندگان نیز خبر داد و افزود: میانگین ۱۰ ساله شکار پرندگان در استان ۱۰۸ قطعه بوده است.

اکبری تاکید کرد: اگرچه در سال‌های اخیر با توجه به فرهنگسازی و توجه رسانه‌ها به مساله محیط زیست، طرفداران محیط زیست افزایش یافته و مسئله اخلاق محیط زیست و نیز رعایت حقوق حیوانات بیشتر از گذشته مد نظر قرار گرفته است ولی سوء‌ استفاده عده‌ای از شکارچیان به دلیل دسترسی بهتر به اسلحه و مهمات و نقلیه مناسب افزایش محسوسی در تخلفات شکار و صید نسبت به گذشته داشته است.

وی با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که در حوزه حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در حال انجام است گفت: دستیابی به رضایت نسبی در حوزه محیط زیست و تضمین محیط زیست سالم برای مردم و جامعه چه در حال و چه برای آیندگان نیازمند توجه جدی همه مسوولان به حل مشکلات و معضلات این حوزه در زمینه مشکلات زیرساختی، کمبودهای جدی حوزه حفاظت و پایش از جمله نقلیه و ترابری و نیز مشکلات استخدامی برخی محیط بانان طرحی است که امیدواریم به آن نگاه ویژه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی درخصوص آینده محیط زیست این استان ابراز نگرانی کرد و افزود: خراسان جنوبی با مساحت حدود ۹ درصد از کشور نزدیک به ۲۵ درصد تنوع گونه‌ها را در خود جای داده است.

وی با اشاره به وجود گونه‌های کمیاب و در معرض خطر نظیر هوبره، یوزپلنگ، گربه پالاس، قوچ اوریال، گربه شنی و چند صد گونه گیاهی دارویی یا دارای ارزش حفاظتی خاص در استان، حفاظت از آنها را یکی از رسالت‌های اصلی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد.

اکبری اظهار داشت: علیرغم محدودیت‌های شدید مالی در سال جاری و تنگناهای ناشی از شیوع کرونا و از همه مهمتر کمبود شدید نیروی حفاظتی در خراسان جنوبی، خوشبختانه با فعالیت ایثارگرانه محیط‌بانان کشفیات قابل ملاحظه‌ای توسط این نیروی‌های پرتلاش در حوزه شکار و صید برای استان رقم خورد که البته جای تامل دارد.

خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده «درمیان»، «مظفری»، «آرک و گرنگ»، «شاسکوه» و سه پناهگاه حیات وحش «تالاب کجی نمکزار نهبندان»، «رباط شور» و «نایبندان طبس» و هفت منطقه شکار ممنوع درح، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر است.

منطقه حفاظت شده باقران بیرجند و کمرسرخ سرایان نیز در آخرین نشست شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان ۲ منطقه حفاظت شده جدید خراسان جنوبی مصوب شد.