محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند موفق شدند برای نخستین‌بار در کشور ژنراتور‌های زمینی بارورسازی ابر‌ها را طراحی و تولید کنند.

، این ژنراتور‌ها در شرکت دانش بنیان “نوین تجهیز دانش فضا” توسط گروهطراحی و ساخت ژنراتور‌های زمینی بارورسازی ابر‌ها در خراسان جنوبی تحقیقاتی شهید مهاجر تولید شده است که اکنون آماده تولید انبوه در مقیاس صنعتی است.

هسته اولیه شرکت دانش بنیان نوین تجهیز دانش‌فضا فجر، سال ۱۳۹۷ راه اندازی شده که اکنون تنها شرکت دانش‌بنیان تخصصی در حوزه بارورسازی ابر‌ها در کشور است و تا کنون محصولات متعددی مانند پیروتکنیک‌های بارورسازی ابر‌های سرد و گرم، محفظه شبیه‌ساز ابر ایزوترمال و نانو مواد ویژه بارورسازی را به تولید انبوه رسانده است.

کارایی پیروتکنیک‌های تولیدی این شرکت دانش‌بنیان توسط رصدخانه مرکزی آب و هوای روسیه CAO مورد تأیید قرار گرفته و محصولات شرکت تاکنون به‌طور پیوسته در عملیات بارورسازی ابر‌ها در کشور به کار گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوین تجهیز دانش‌فضای فجر گفت: طراحی اولیه ژنراتور‌های زمینی بارورسازی ابرها، توسط این شرکت مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و نخستین نمونه از این ژنراتور‌ها در سال ۱۴۰۱ به تولید رسید.

  • علی‌آبادی افزود: ژنراتور‌های زمینی بارورسازی ابر‌ها اکنون مراحل تست‌های آزمایشگاهی و میدانی را با موفقیت پشت سرگذاشته و آماده تولید انبوه در مقیاس صنعتی است.

 

وی گفت: در این نوع ژنراتور‌ها که روی ارتفاعات و مناطق کوهستانی نصب می‌شوند، از فرمولاسیون خاص مواد ویژه بارورسازی ابر‌ها به‌همراه گاز پروپان و محلول استون برای ایجاد هسته‌های باران‌زا استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوین تجهیز دانش‌فضای فجر افزود: این ژنراتور‌ها می‌توانند در هر دقیقه صد‌ها هزار میلیارد هسته باران‌ساز تولید کنند و این هسته‌ها توسط جریان‌های بالارونده در مناطق مستعد به درون ابر‌ها هدایت شده و موجب افزایش هسته‌های یخی و میعان در ابر می‌شوند که متعاقب آن موجب تسریع در شروع بارش‌ها و افزایش میزان بارندگی خواهند شد.

 

  • علی آبادی گفت: بارورسازی ابر‌ها توسط ژنراتور‌های زمینی در مقایسه با عملیات بارورسازی هوایی ابر‌ها دارای مزایایی همچون صرفه اقتصادی بالا و سهولت در بکارگیری و اجراست.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوین تجهیز دانش فضای فجر افزود: ژنراتور‌های طراحی شده توسط این شرکت دانش‌بنیان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند مصرف کم مواد شیمیایی، کارایی بسیار بالا، امکان به‌کارگیری در شرایط سخت آب و هوایی، امکان کنترل از راه دور و مجهز به پنل خورشیدی برای تأمین انرژی مورد نیاز هستند.

 

  • علی‌آبادی گفت: ژنراتور‌های زمینی بارورسازی ابر‌ها می‌توانند از راه دور فعال شوند و قادر به ارسال داده‌های هواشناسی و عملیاتی به مرکز کنترل برای تصمیم‌گیری درباره اجرای عملیات هستند
  • نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور