نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: پیام انتظار نیمه شعبان “ما می‌توانیم” است و نیمه شعبان در واقع روز نجات مستضعفین به شمار می‌رود.

 حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در نشست ستاد برنامه‌ریزی جشن‌های نیمه شعبان خراسان جنوبی افزود: آنچه به مجریان برنامه‌ها، مبلغین، حوزه و علما مربوط می‌شود، محتواهایی است که از مقدمات خوبی که فراهم می‌کنند باید تبیین شود و به اصطلاح علت غایی است.

وی گفت: گفته می‌شود روز مستضعفین و هنوز این ابهام برطرف نشده به طوری که بخشی از جامعه نمی‌توانند یا نمی‌دانند که این مستضعفین یک مضاف دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اضافه کرد: مستضعف بودن هرگز افتخار نیست بلکه یک نوع ظلم‌پذیری است بنابراین باید روز نجات مستضعفین گفته شود.

وی با اشاره به ریشه‌های تاریخی و قرآنی این موضوع گفت: ملائکه روزی از انسان می‌پرسند که آیا در زندگی زمینی راه نجات نبود، چون خدا تکلیف کرده و در دین مقدس اسلام برای رهایی از ظلم و استضعاف حتی بر هجرت تاکید شده که هجرت از معصیت به طاعت و هجرت از جهل به علم از مصادیق آن است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: آنچه از سوی خداوند تکلیف شده باید انجام شود وگرنه انسان به خودش ستم می‌کند و این موضوع منحصر به مقطع زمانی خاصی نیست بلکه در تاریخ مکرر انسان‌ها به خود ظلم کرده‌اند.

وی گفت: البته بعضی مستضعفین عذر دارند که از این قاعده مستثنی هستند اما در ادامه آیه می‌فرماید شاید خدا آنان را عفو کند یعنی همان فردی که الان کاری از او ساخته نیست می‌تواند برای نجات از طاغوت و ستمگر و هجرت به سوی ولایت الله طرح داشته باشد.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: اگر دچار مشکل و نارضایتی شدیم عامل آن خودمان هستیم که حرف، موضع، فریاد یا سکوت ما چه بوده است و وقتی بحث انتظار پیش می‌آید، انتظار فرج یعنی عمل، طرح و برنامه، نظم و پیگیری می‌خواهد.

وی افزود: مساله انتظار محدود به زمان خاصی نیست لذا انتظار برای انجام اوامر الهی و پیروی از اولیای الهی همیشه باید وجود داشته باشد و اگر زمانی نباشد قطعا ترک فعلی صورت گرفته است مانند دوران صدر اسلام که خاندان پیامبر در مدینه امنیت نداشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: خداوند انسان را مکلف قرار داده و براساس قدرت او را تکلیف کرده که باید عمل کند در غیر این صورت در گرو می‌ماند تا نتیجه کار به انسان برسد.

وی گفت: همین الان برخی جریان‌ها، احزاب، گروه‌ها و افرادی در کشور هستند که همچنان می‌گویند “نمی‌شود” و حتی زمانی یک مسئول می‌گفت «بالاترین هنر ایرانی بزباش است» یعنی ما نمی‌توانیم و آمریکا، انگلیس و فرانسه باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: همه مساله سر این است که مستضعف بودن ننگ و نه فخر است لذا باید در محتواها به مردم گفته شود راه انتظار امام زمان یعنی ما می‌توانیم از امام معصوم حمایت کنیم و قرار نیست با معجزه انجام شود زیرا با معجزه نیاز به کسی نبود و ارزشی ندارد پس بشر باید کاری کند و گرنه خدا که می‌تواند.

وی اظهار داشت: آمار و ارقام توانایی‌های انقلاب و نظام اسلامی باعث افتخار بوده چون با تکیه بر ایمان به دست آمده و دشمنان را وادار به اقرار کرده است که بدون ایران نمی‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: ما می‌توانیم یعنی هجرت از ناتوانی به توانایی از پذیرش ستم به عدل، از طاغوت به ولی الله و این در حالی است که بخش اندکی از استعداد خود را به کار گرفته‌ایم.

وی افزود: از همین رو باید فرصت نیمه شعبان در راستای تبیین هدف انقلاب مورد بهره‌برداری قرار گیرد زیرا هدف اصلی انقلاب اسلامی آماده‌سازی جهان برای ظهور حضرت مهدی (عج) است و آنکه می‌خواهد جهان را گلستان کند، امام موعود است و این روایت را شیعه و سنی نقل کرده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: همه چیز داریم و باید خدا را شاکر باشیم البته مشکلات هم وجود دارد و مشکلات همواره انسان ساز است، دشمن هر بازی در می‌آورد پاسخ کوبنده از ملت ایران می‌گیرد و آنچه دشمن را جسور کرده، افراد واداده و عقب مانده است که به وکالت از آمریکا و انگلیس حرف می‌زنند.

وی افزود: این افراد همواره از جامعه جهانی حرف می‌زنند و آیا جامعه جهانی همین چند کشور است لذا این حرف‌ها را تحمیل کردند و امروز حتی ملت‌های این کشورها نیز آنها را قبول ندارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی عنوان کرد: شاهد بودیم که چندی قبل اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریست اعلام کرد و اکنون حرفش را پس گرفته است.

وی گفت: ننگ است برای یک مسلمان یا حتی انسان که تبهکاران بین‌المللی را به جای خدا، رسول و اولیایش به عنوان جامعه جهانی بپذیرد.

امام جمعه بیرجند با تاکید بر لزوم توجه تریبون‌داران به تبیین اهداف انقلاب اسلامی و مساله ظهور افزود: مردم از نوجوان تا پیر همواره از مسئولان جلوتر هستند و در صحنه‌های مختلف حضور دارند لذا حرکت مردم باید بر محتوای خروج از استضعاف و هجرت از طاغوت‌پرستی به خداپرستی باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در این نشست گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات مربوط به جشن‌های نیمه شعبان را ارائه کردند.