#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: بازار مرکزی بیرجند از نظر آتش‌نشانی ایمنی لازم را ندارد و نیازمند ایمن‌سازی است.

علی حیاتی  افزود: در سال‌های گذشته چند آتش‌سوزی در بازار بیرجند و بازارچه سادسی به دلیل اتصال سیم برق رخ داد و با وجود مکاتبات متعدد و مصوبات جلسات کارگروه ایمنی هنوز اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه اغلب پاساژهای شهر بیرجند ناایمن هستند اظهار داشت: وجود انبارهای ضایعات در شهر معضل دیگری است و در بازرسی‌ها همه مواردی که مشاهده شده، پلمب شده‌اند اما برخی انبارها به‌صورت پنهان در داخل منازل مسکونی هستند که می‌توانند خطرآفرین باشند.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند از شناسایی ۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در شهر بیرجند خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۰ مورد مجتمع و ساختمان بلند سال‌های گذشته و ۸۵ مورد در سه ماه نخست امسال، ادارات ۱۰۰ مورد در پنج سال اخیر و ۶۵ انبار دپوی کالا شناسایی شده است.

وی افزود: همچنین ساختمان‌های فرسوده امسال هفت مورد، انبار دپوی سیلندر گاز مایع پنج مورد (به‌ویژه خیابان ۱۷ شهریور)، پاساژهای ناایمن هفت مورد و فروشگاه‌های بزرگ پنج مورد است.

حیاتی با بیان اینکه ۵۰ درصد ساختمان‌ها بدون پایان کار به بهره‌برداری می‌رسد اظهار داشت: برخی ساختمان‌های بزرگ و مرتفع پایان کار نگرفته اما به بهره‌برداری رسیده‌ است.

وی گفت: وجود برخی معابر کم عرض در سطح شهر به‌ویژه بافت فرسوده و پارک نامناسب خودرو توسط شهروندان همچنین ایجاد سایبان پارکینگ توسط مالکان مجتمع‌های واقع در خیابان مهزیار، سایت اداری ضلع غربی خیابان محبت، نیروی هوایی، بقیه الله، پشت مزار شهدای باقریه و صیاد شیرازی، دسترسی آتش‌نشانی را با مشکل مواجه کرده است.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند تصریح کرد: برخی ساختمان‌ها با کاربری مسکونی پایان کار دریافت کرده‌ اما از آنها به عنوان ساختمان پزشکان یا کاربری‌های دیگر استفاده می‌شود که مستلزم رعایت ضوابط ایمنی ویژه این اماکن است.

وی گفت: پارک تانکرهای حامل سوخت در سطح شهر هم در کنار مجتمع‌های مسکونی و منازل شهروندان از جمله مهرشهر، تقاطع بقیه الله و شعبانیه، انتهای کارگر شمالی، الهیه و بلوار میلاد می‌تواند حادثه‌ساز باشد.

حیاتی از مکان‌های شارژ غیرمجاز سیلندر گاز مایع به عنوان عاملی خطرساز یاد کرد و گفت: تاکنون ۱۱ مورد از مکان‌های غیرمجاز شارژ سیلندر جمع‌آوری شده‌ اما برخی از آنها به‌صورت پنهانی داخل منازل فعالیت می‌کنند که نیازمند معرفی شهروندان است.

وی افزود: همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجوز خود را از تهران دریافت می‌کنند و برای دریافت تاییدیه آتش‌نشانی مراجعه نمی‌کنند که می‌تواند زمینه بروز حوادث احتمالی را فراهم کند.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند بیان کرد: اماکن درمانی و ادارات در حال دریافت تاییدیه ایمنی هستند ولی مراجعه برای دریافت تاییدیه از سوی ساختمان پزشکان کمتر بوده و واحدهای صنفی و خطرساز نیز در سنوات اخیر برای اخذ تاییدیه به آتش‌نشانی معرفی نمی‌شوند.

وی گفت: در ۲ ماه گذشته ۲۱۲ مورد حادثه و آتش‌سوزی داخل محدوده شهری بیرجند به این سازمان اعلام و مهار شد که میانگین زمان رسیدن به محل حریق داخل شهر سه دقیقه و ۱۲ ثانیه و حادثه سه دقیقه و ۱۵ ثانیه ثبت شده است.

حیاتی ادامه داد: همچنین میانگین زمان رسیدن به محل حریق در خارج از محدوده شهر هشت دقیقه و ۴۳ دقیقه و صحنه حادثه نیز ۱۰ دقیقه و ۵۳ ثانیه بوده است.

وی گفت: از مجموع حریق‌ها چهار مورد عمدی، ۲۶ مورد غیرعمدی و مابقی به دلایل نامعلوم رخ داده و در این زمینه ۲ نفر در استان فوت کردند همچنین از مجموع حوادث مذکور یک مورد عمدی، ۱۱۰ مورد غیرعمدی و مابقی به دلیل نامعلوم روی داده است.

حیاتی تصریح کرد: در بازه زمانی ۲ ماه گذشته ۱۰۱ نفر در آتش‌سوزی‌ها و حریق نجات یافتند و ۲۲ نیز دیگر نیز مصدوم شدند.

وی افزود: بیشترین فراوانی مربوط به آتش‌سوزی منازل مسکونی به تعداد ۳۴ مورد و در مورد حادثه نیز بیشترین فراوانی مربوط به آسانسور به تعداد ۲۵ مورد بوده است.