رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های حمایتی از کشاورزان استان خرید توافقی محصولات کشاورزی است که امسال برای نخستین بار خرید توافقی عناب در استان انجام می‌شود.

مهدی جعفری در آیین شکرگزاری برداشت عناب که در روستای سیوجان شهرستان خوسف برگزار شد، افزود: عسل عناب و عسل زرشک بهترین عسل کشور است.

وی بیان کرد: با توجه به قراردادی که با کشور چین بسته شده، امیدواریم عسل استان را به‌زودی از طریق اتحادیه مربوطه به این کشور صادر کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: کد بورسی به همت صندوق حمایت از بخش کشاورزی دریافت شده و انبار بورسی نیز در خوسف شرکت مالک اشتر است.

وی ادامه داد: امیدواریم مانند زعفران که بورس زعفران داریم بورس عناب هم در این شهرستان فعال شود.

جعفری عنوان کرد: تدوین آیین‌نامه عناب خشک، عناب تر و عناب کاری انجام و استانداردهای مورد نیاز برای این آیین‌نامه هم تدوین شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر میانگین برداشت عناب در هکتار ۲.۵ تن است که این میزان باید به چهار تن و بیش از این افرایش پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به بازاریابی و بازاررسانی محصول اشاره کرد و گفت: به این موضوع باید حتما توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی با اشاره به پروژه کارخانه بسته بندی و فرآوری خشکبار (عناب) که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به ویژه محصولات مهم و مزیت‌دار بسیار اهمیت دارد.

جعفری اظهار داشت: باید از هم اکنون طرح شرکت تخصصی عناب دیده و پیگیری شود، ما نیز همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی سطح زیر کشت محصول عناب استان را بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار دانست و افزود: سالانه بطور میانگین هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول از این سطح برداشت می شود.

وی عنوان کرد: از این میزان  ۸۰۰ هکتار با ۴۵۰ بهره‌بردار فقط مربوط به روستای سیوجان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: کارهای زیرساختی در حال انجام است و مطمئن هستیم که اتفاقات خوبی در این حوزه شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اصولی و عملیاتی در حوزه عناب کار می شود، افزود: مطمئن هستم در آینده قیمت عناب جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: قیمت فعلی عناب اصلا با قیمت ورودی نهاده‌ها همخوانی ندارد.

جعفری افزود: آنچه که امروز مد نظر و در برنامه های مختلف پیگیر آن هستیم این است که سه هدف افزایش بهره‌وری، بازاریابی و فرآوری را دنبال کرده و به آن برسیم.

وی گفت: در حاشیه مراسم تقدیر از برترین های بخش کشاورزی که با حضور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشادرزی انجام شد در مورد عناب و زرشک خراسان جنوبی و توجه رئیس جمهور و وزیر به این محصولات و استان صحبت‌هایی انجام شد.