April 23,2024 | ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

KHABARVAHONAR

اخبار ویژه
تبلیغات

پیش بینی برداشت حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن زرشک‌تر از باغات شهرستان قاینات

پیش بینی برداشت حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن زرشک‌تر از باغات شهرستان قاینات

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین با پیش بینی برداشت حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن زرشک‌تر از باغات این شهرستان گفت: کل سطح زیر کشت زرشک شهرستان قاینات ۶ هزار و ۴۵۰ هکتار است که از این مقدار مساحت ۵ هزار و ۷۸ هکتار آن بارور بوده و هزار و ۳۷۲ هکتار آن غیر بارور […]

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین با پیش بینی برداشت حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن زرشک‌تر از باغات این شهرستان گفت: کل سطح زیر کشت زرشک شهرستان قاینات ۶ هزار و ۴۵۰ هکتار است که از این مقدار مساحت ۵ هزار و ۷۸ هکتار آن بارور بوده و هزار و ۳۷۲ هکتار آن غیر بارور است.

سیدعبدالحسین سجادی افزود: پیش بینی می‌شود از سطوح بارور میزان ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن زرشک‌تر (معادل ۷ هزار و ۲۰۰ تن زرشک خشک) برداشت شود.

وی با بیان اینکه  برداشت زرشک از اواسط مهرماه آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد، تعداد بهره برداران محصول زرشک در شهرستان قاینات بیش از ۱۴ هزار خانوار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین عنوان کرد: زرشک بی دانه در سال‌های اخیر به صورت تازه خوری نیز به بازار عرضه می‌شود و از آن برای تهیه شربت، مربا و چاشنی انواع غذا‌ها استفاده می‌شود.

سجادی بیان کرد: ۳۰ درصد محصول به صورت تازه خوری و استفاده در صنایع و ۷۰ درصد مابقی خشک شده و به صورت خشکبار عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین ادامه داد: به دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه و اختلاف زیاد دمای شب و روز در اوایل پاییز، محصول زرشک منطقه قاینات از کیفیت عالی و رنگ خوبی برخوردار است.

وی با اشاره با اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی تولید می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اهمیت آب در منطقه و جهت استفاده بهینه از منابع آبی، بیش از ۵۰۰ هکتار از باغات زرشک منطقه زیر پوشش شبکه‌های آبیاری تحت فشار قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین عنوان کرد: تعداد ۱۴ واحد فرآوری زرشک در شهرستان قاینات فعال است که در زمینه تولید کنسانتره زرشک، تولید شربت زرشک، خشک کردن زرشک، بسته بندی و صادرات زرشک فعالیت دارند.

او تصریح کرد: سیل و تگرگ و سرمازدگی اواخر فروردین ماه امسال، گرمای شدید در تیرماه و باران شدید و خارج از فصل در اوایل شهریورماه به این محصول خسارت‌های زیادی وارد کرده است.

سجادی بیان کرد: امسال ۵ مورد کلاس آموزشی ترویجی در خصوص مدیریت باغات زرشک در سطح شهرستان برگزار شده است.