استاندار خراسان جنوبی گفت: از واقفان و دستگاه‌های متولی انتظار می‌رود که در جهت رفع مسایل و مشکلات موجود، وقف بر اساس نیازهای روز جامعه باشد.

 جواد قناعت در پیامی به مناسبت هفته وقف، به این کلام رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که “وقف یک نهاد ممتاز دینی است، باید از طریق تشویق مردم به وقف همچنین ادای صحیح حق واقف در مورد موقوفه‌اش، سنت وقف را بیش از پیش در جامعه ترویج کرد”.

وی افزود: فرهنگ متعالی وقف با کارکردهای متنوع از راهکارهای توسعه اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، فکری، فرهنگی و معنوی جامعه، سنت حسنه‌ای است که در سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع)، همواره مورد تاکید بوده و یکی از بارزترین مظاهر احسان و نیکوکاری است.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: ترویج این سنت حسنه که ریشه در اعتقادات دینی دارد، در ایران اسلامی به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته و در استان‌هایی مثل خراسان جنوبی به واسطه باورهای غنی مردم متدین همواره مورد عنایت بوده که وجود ۱۰ هزار و ۳۳۳ موقوفه و ۲۲ هزار و ۸۳۱ رقبه، گواهی بر رواج این فرهنگ متعالی در منطقه است.

وی اظهار کرد: نکته قابل تأمل در بحث موقوفات و رقبات خراسان جنوبی، توجه واقفان و حوزه‌های مرتبط به نیازهای روز است، به نوعی که در فهرست موقوفه‌های این استان می‌توان به موارد و موضوعاتی نظیر کمک به محیط زیست، ایجاد بسترهای اشتغال، تامین مسکن زوج‌های جوان و تهیه ارزاق اقشار کم درآمد را دید و بدون تردید آنچه امروزه از واقفان و دستگاه‌های متولی و مرتبط انتظار می‌رود ادامه این مسیر درست در راستای رفع مسایل و مشکلات موجود و کمک به توسعه و تعالی استان است.

اینجانب ضمن گرامیداشت هفته وقف و قدردانی از واقفان نیکوکار و خادمان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، توفیق بیش از پیش همه خیراندیشان را در ترویج و توسعه ارزش‌های انسانی و رفع نیازهای جامعه از حضرت باری‌تعالی مسئلت دارم.

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۶ ربیع‌الاول به‌ عنوان «روز وقف» نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

هفته وقف سال ۱۴۰۲ از دوشنبه دهم مهر مصادف با ۱۶ ربیع الاول آغاز شد و تا یکشنبه ۱۶ مهرماه ادامه دارد.