فن‌بازار منطقه‌ای خراسان جنوبی با هدف ارائه خدمات به جامعه دانش‌بنیان و بازاریابی برای محصولات فناورانه در داخل استان و کشور آغاز به کار کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی  در نخستین نشست شورای فن‌بازار منطقه‌ای خراسان جنوبی که در پارک علم و فناوری استان برگزار شد، بر ضرورت توجه به ساختار و حوزه اختیارات این شورا تاکید کرد.

جواد اشرفی با تاکید بر لزوم تکمیل وظایف شورای فن‌بازار و جامع کردن حوزه‌های آن گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که وظایف شورا بار حقوقی و ایجابی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: برگزاری نشست شورای فن‌بازار در واقع ریل‌گذاری یا مسیری برای فعالیت حوزه فن‌بازار استان است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: فعالیت فن‌بازار موجب می‌شود استان‌ها از دانشی که در هر استان در حوزه فناورانه تولید می‌شود، استفاده کنند و در صورت نیاز این مسیر را مجدد طی نکنند.

وی افزود: اگر در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانستیم محصولات فناورانه تولید کنیم الان به سراغ بازار فروش آنها می‌رفتیم و در این راستا ایده‌هایی بوده اما هرگز تبدیل به محصول نشده است و این ضعف‌ها باید برطرف شود.

مدیر فن‌بازار منطقه‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ایجاد یک بازار فروش برای محصولات فناورانه‌ای که داخل کشور تولید می‌شود، مهمترین رسالت فن‌بازار است زیرا یکی از بزرگترین مشکلات در بخش فناوری مربوط به بازاریابی و فروش محصولات است.

پیمان حاجی رضایی با بیان اینکه فن‌بازار در واقع یک شبکه معرفی و فروش و جذب سرمایه برای فناوری در سطح کشور است افزود: در بازار فناوری کشور یک بخش نیازهای فناورانه است که مربوط به بخش صنعت یا بخش دولتی می‌شود بدین معنا که دولت یکسری نیازهای فناورانه برای حل مشکلاتش دارد یا بخش صنعت به دلایل شرایط موجود در کشور نمی‌تواند بسیاری از فناوری‌ها را وارد کند که در برخی موارد صنایع ما دچار مشکل می‌شوند.

وی گفت: بسیاری از فناوری‌ها با ثبت اختراع یا از طریق مهندسی معکوس در بدنه فناوری کشور در حال تولید است یا قابلیت تولید آن وجود دارد که در اینجا فن‌بازار در اولین اقدام این نیازهای فناورانه بدنه دولت یا صنعت را احصا می‌کند و آن را در قالب یکسری پروپوزال‌ها (طرح پیشنهادی) به فناوران ارائه می‌دهد یا فناورانی که می‌توانند این نیازها را مرتفع کنند، شناسایی و به‌ هم متصل می‌کند.

دیر فن‌بازار منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: این فعالیت فن‌بازار می‌تواند از طریق برگزاری آیین‌ها، نشست‌ها، نشست‌های تخصصی بین‌المللی یا انتقال و تبادل فناوری با کشورهای همسایه انجام شود.

وی گفت: یکی دیگر از این بخش‌ها، جذب سرمایه‌ برای شرکت‌های فناور و استارتاپ‌ها است بدین معنا که یک محصول فناورانه برای تولید انبوه نیاز به سرمایه دارد که از طریق صنعت تامین اعتبار می‌شود یا از طریق یک سرمایه‌گذار که به دنبال سرمایه‌گذاری روی محصولات فناورانه و دانش‌بنیان باشد و این محصولات به او معرفی می‌شود.

حاجی رضایی ادامه داد: در خراسان جنوبی با توجه به سبقه پارک علم و فناوری و توان علمی که در این استان وجود دارد باید یک جهت‌دهی به علم آموخته شده در دانشگاه‌ها داده شود و این مسیر را پارک و علم فناوری استان ریل‌گذاری کرده به طوری که طی ۱۰ سال اخیر به فعالیت ۲۰۰ شرکت فناور و ۴۰ شرکت دانش‌بنیان رسیده است و نشان می‌دهد این ظرفیت در استان بین نخبگان ما وجود دارد.

وی گفت: اکنون که حمایت‌هایی پارک علم و فناوری و متولیان از فناوران به تولید محصولات فناورانه رسیده است باید همکاری و مشارکت گسترده‌ای در بدنه دولت صورت گیرد و کمک کنیم آنها را به فروش برسانیم تا بتوانیم جدای از اینکه خراسان جنوبی مهد علم و ادب و فرهنگ هست به عنوان مهد فناوری هم در سطح کشور معرفی شود از طرفی بتوانیم شرکت‌های فناورانه استان را در سطح کشور معرفی کنیم.

مدیر فن‌بازار منطقه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: بسیاری از استارتاپ‌هایی که در استان فعالیت می‌کنند جزو استارتاپ‌های مطرح کشور هستند.

وی افزود: صنایع استان و شرکت شهرک‌های صنعتی هم یکسری نیازهای متفاوتی دارند که می‌تواند از طریق شرکت‌های فناورانه دانش‌بنیان داخل یا خارج استان تامین شود و رسالت ما این است که آنها را به هم برسانیم.

حاجی رضایی با بیان اینکه فن‌بازار منطقه‌ای خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ افتتاح اما برنامه‌های عملیاتی آن طی این مدت آغاز نشده بود گفت: با توجه به اینکه امسال آغاز فعالیت فن‌بازار استان است و فرایند آن در حال شکل‌گیری است در گام نخست، ترویج و معرفی فن‌بازار را در دستور کار داریم که از طریق برگزاری یکسری مراسم و رویدادهای فناورانه این شبکه را به جامعه فناور استان و بدنه دولت و صنعت معرفی کنیم.

وی افزود: منظور از فن‌بازار منطقه‌ای، دفتر نمایندگی شبکه فن‌بازار ملی ایران در گستره استانی است که طبق ماده هشت آیین‌نامه تاسیس و راهبری فن‌بازار ملی، برعهده این شبکه گذاشته شده و طبق ماده (۱۵) آیین‌نامه هر فن‌بازار ملزم به بکارگیری شرکت کارگزاری است و در فن‌بازارهای منطقه‌ای باید بومی آن استان باشد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور