رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، تزانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند گفت: حضور فعالان اقتصادی استان در رویداد جهانی “اکسپو دبی” فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های استان و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی است.

علیرضا خامه‌زر روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد افزود: برپایی رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر یک ساله از مهر سال ۱۴۰۰ و به مدت ۶ ماه در شهر دبی و با حضور کشورهای مختلف در قالب پایون کشوری برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همچنن دوره‌های گذشته و به نمایندگی از ایران مسئولیت برپایی پاویون جمهوری اسلامی را در این رویداد مهم اقتصادی – فرهنگی برعهده دارد.

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، تزانزیت و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: با توجه به اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای حضور موثر فعالان اقتصادی بخش خصوصی، فضای مناسبی برای معرفی شرکت‌های توانمند و برتر و نیز برگزاری جلسات رودررو (B۲B) برنامه‌ریزی شده است.

وی تصریح کرد: هزینه حضور در این رویداد جهانی برای هر فعال اقتصادی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان برآور شده است که نیاز به حمایت دستگاه‌های مربوطه داریم.

خامه‌زر گفت: در این خصوص مکاتباتی از جمله با استاندار انجام شده و گزارش اقدامات هماهنگی برای برگزاری دوره آموزشی آشنایی فعالان اقتصادی با رویداد اکسپو و توانمندسازی هیات‌های تجاری ارائه شده است.

وی ادامه داد: پیگیری درخصوص نحوه مشارکت سایر استان‌های کشور در رویداد اکسپو از طریق اتاق‌های بازرگانی، پیگیری دریافت غرفه برای معرفی محصولات کشاورزی و لبنی و صنایع غذایی استان در نمایشگاه محصولات ارگانیک و طبیعی و مکاتبه در زمینه پیگیری مصوبه مربوطه توسط دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مرتبط مبنی بر اعلام میزان مشارکت مالی از دیگر اقدامات است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم گفت: وزارتخانه متبوع برای واحدهای صنایع دستی غرفه به مساحت ۶۰ متر مربع در این رویداد جهانی مهیا کرده است.

حسن رمضانی افزود: برای اعزام فعالان صنایع دستی که جزو اقشار ضعیف‌تر هم هستند نیاز مالی داریم که درخواست داریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کمک کند.

وی گفت: البته هزینه‌های حضور پنج نفر از هنرمندان صنایع دستی استان توسط وزارتخانه تقبل و پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: سازمان توسعه تجارت ایران قول داده تا برای هر فعال اقتصادی که قصد حضور در این رویداد جهانی را دارد تا ۱۳ میلیون تومان معادل ۵۰ درصد هزینه را پرداخت کند.

عباس جرجانی افزود: البته این موضوع قول داده شده اما هنوز اعتباری در این خصوص اختصاص نیافته است که پیگیری لازم را خواهیم داشت.

وی گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی هم آمادگی دارد تا ۸۰ درصد هزینه‌های فعالان اقتصادی که در شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند را بپردازد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: حضور در این نمایشگاه فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی ایران است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده شود.

حمید ملانوری ادامه داد: مشکلاتی در زمینه هزینه حضور در این نمایشگاه مطرح شد که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی رفع می‌شود و زمینه حضور فعالان اقتصادی فراهم خواهد شد.