استاندار خراسان جنوبی گفت: شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها با توجه به حوزه اختیارات و وظایف خود، در فعال‌سازی منابع استان بسیار موثرند لذا باید به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

حمید ملانوری  در آیین تکریم و معارفه شهرداران سابق و جدید بیرجند افزود: خراسان جنوبی ظرفیت‌های بی‌نظیری در زمینه‌های کشاورزی، مرز، معدن و گردشگری دارد که می‌توان با فعال‌سازی آنها ارزش افزوده ایجاد و به معیشت و رفاه خانواده‌ها کمک کرد.

وی پیشنهاد کرد که شورای اسلامی شهر و شهرداری، اشتغال، اقتصاد و معیشت شهروندان را به عنوان مسئولیتی مهم در دستور کار خود قرار دهند.

استاندار خراسان جنوبی مهیا بودن شرایط خدمت به مردم را از بزرگترین نعمت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی نام برد و گفت: همه کسانی که به هر دلیل و در هر حوزه‌ای توفیق خدمت پیدا می‌کنند باید همه توان خود را در راه رسیدن به اهداف نظام و خدمت به همنوعان به‌کار گیرند.

وی مردم‌سالاری دینی را از اهداف انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: این دموکراسی از همان بدو پیروزی انقلاب با حضور مردم در انتخابات‌ مختلف نمود پیدا کرده و به این ترتیب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و رییس جمهوری توسط مردم تعیین می‌شوند.

ملانوری شوراها را مجالس محلی نامید که در کوچکترین نقاط جمعیتی عشایری تا بزرگترین شهرها شکل می‌گیرند و افزود: شورای اسلامی به عنوان حلقه اتصال مردم و دولت، فرصت بزرگی برای خدمت به مردم است.

وی شوراهای اسلامی شهر و روستا را با اهمیت‌ترین ظرفیت در مدیریت سیاسی و اجتماعی کشور عنوان کرد و گفت: گاهی نحوه شکل‌گیری شوراهای اسلامی در سرنوشت انتخابات‌ مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، نقشی تعیین‌کننده و تاثیرگذار دارد.

استاندار خراسان جنوبی انتخاب شهردار و دهیار را به عنوان مدیران شهری و روستایی نخستین و مهمترین وظیفه شوراها برشمرد که در ریل‌گذاری مدیریت شهری و روستایی نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی از شهر به عنوان موجودی زنده یاد کرد و گفت: شورا، شهرداری و شهروندان به عنوان سه ضلع مدیریت شهری، این موجود زنده را به رشد و کمال می‌رسانند و چنانچه تعاملی بین این سه ضلع وجود نداشته باشد، شهر با چالش مواجه می‌شود.

ملانوری تصریح کرد: مدیریت شهری خوب، مدیریتی است که رکن شهروندان را به معنای واقعی درک کند و او را در همه امور مشارکت بدهد لذا از مهمترین وظایف شوراها، زمینه‌سازی برای مشارکت شهروندان است.

وی با تاکید بر اینکه شهر بدون مشارکت و حضور جدی شهروندان رشد نمی‌کند گفت: هرچه شهرداری و شورا تلاش کنند، چنانچه شهروندان همراه نباشند، رشدی را در شهر شاهد نخواهیم بود به همین دلیل از ویژگی‌های مهم و اساسی شورا و شهرداری، توجه به مسایل فرهنگی است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: سیراب کردن ذائقه بصری شهروندان از بحث‌های مهم مدیریت شهری است و چنانچه نتوانیم بین مدیریت شهری با روح و روان شهروندان سازگاری ایجاد کنیم، شهر رشد نمی‌کند.

وی با اشاره به تاثیر مبلمان شهری بر توان و انرژی شهروندان افزود: شهرداری سازمانی تک بعدی نیست که فعالیت‌هایش فقط در خدمات تخصصی شهری خلاصه شود، بلکه عملکردش در همه مسایل جامعه، رشد و توفیق‌ها، آسیب‌های اجتماعی، ناهنجاری‌ها و سایر موارد تاثیرگذار است و شهرداری باید خود را مسئول همه مسایل جامعه بداند.

ملانوری در ادامه از تلاش‌های شورای پنجم تشکر کرد و گفت: در این دوره، اتفاقات بزرگی در شهر صورت گرفت که مردم فرهیخته شهر آنها را می‌بینند و قدردان هستند.

وی از چهار سال دوره فعالیتی شورا به عنوان دوره‌ای با کارهای سخت و تبعات فراوان یاد کرد و افزود: همه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید متوجه تمامی ابعاد این حضور باشند و با علم به این موضوع به این عرصه پا بگذارند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تبعات ناشی از شیوع کرونا در جهان و کشور گفت: با توجه به اینکه تحقیقات و پژوهش‌ها ۵۱ نوع آسیب را به عنوان تبعات کرونا احصا کرده‌اند، شوراها باید به این موضوع نیز ورود جدی داشته باشند.

وی با تبریک به “مهدی بهترین” شهردار جدید بیرجند، شورا را ظرفیت بسیار خوبی برای خدمت خواند و گفت: شورا و شهرداری باید به گونه‌ای اقدام کنند که سطح رفاه شهروندان ارتقا یابد.

در این مراسم از چهار سال خدمات “محمدعلی جاوید” شهردار سابق بیرجند تقدیر و “مهدی بهترین” به عنوان شهردار جدید این شهر معرفی شد.