رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه کمبود آنتی بیوتیک کودکان در خراسان جنوبی رفع می‌شود، نسبت به افزایش مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک هشدار داد.

سید محمد موسوی میرزایی روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: کمبود آنتی بیوتیک کودکان در داروخانه‌ها که طی چند روز اخیر در استان خراسان جنوبی شاهد بودیم، مشکل کشوری است که به‌زودی مرتفع خواهد شد.

وی افزود: در فصلی قرار داریم که عفونت‌های باکتریایی شایع نیست و عمده عفونتی که وجود دارد ویروسی و شایعترین آن ویروس آنفلوآنزا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عمدتا درمان عفونت‌های ویروسی، آنتی بیوتیک نیست و در این عفونت‌ها، استراحت مناسب، مصرف کافی مایعات، استفاده از تب‌بر در افرادی که تب دارند همچنین استفاده از داروهای ضد سرفه و نگهدارنده توصیه می‌شود.

وی اظهار داشت: به‌طور معمول بعد از چند روز چون این عفونت‌ها خود محدود هستند، سیر بیماری فروکش می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

موسوی میرزایی با اشاره به افزایش مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک به خصوص در اطفال گفت: متاسفانه تقاضای آنتی بیوتیک هم از سوی داروخانه‌ها افزایش یافته و هم تقاضا بیش از اندازه، از طرف مردم القا می‌شود.

وی افزود: به‌طوری که گاهی همکاران پزشک نیز این داروها را تجویز می‌کنند همچنین خیلی اوقات مردم آنتی بیوتیک‌ها را به‌صورت خودسرانه خریداری و مصرف می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک باعث می‌شود که مقاومت میکروبی ایجاد کند بنابراین اگر در آینده عفونت میکروبی اتفاق بیافتد، این آنتی بیوتیک‌ها جوابگو نخواهد بود چون میکروب‌ها مقاوم می‌شوند.

وی گفت: در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست که مصرف آنتی بیوتیک خارج از رویه باشد، به‌ویژه برای بیماری‌های ویروسی که سند علمی ندارد و بهتر است این کار انجام نشود.

موسوی میرزایی در بخش دیگر صحبت خود با بیان اینکه همه مشکل موجود مربوط به افزایش مصرف بی‌رویه دارو نیست گفت: این اتفاق در کل کشور افتاده است که یکی دیگر از دلایل آن تحریم‌های ظالمانه‌ای است که همه از آن مطلع هستیم و قسمتی نیز مشمول این موضوع شده است.

وی تغییر سیاست اختصاص ارزی در سطح کلان کشور و مسائل مربوط به تعرفه‌گذاری‌ها را از دیگر دلایل این مشکل عنوان کرد و افزود: پیگیری‌های مکرری انجام شده است و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز هفته گذشته در اجلاس معاونین غذا و دارو کشور شرکت کرده و قول‌های مساعدی هم در سطح کلان کشور داده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: قرار است طی ۱۰ تا ۱۴ روز آینده حجم قابل توجهی آنتی بیوتیک در سطح کشور توزیع شود.

وی به اثرات واکسیناسیون در کاهش شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: همچنین برای کاهش عفونت‌های ویروسی از واکسن استفاده می‌شود که در حال حاضر واکسن‌های تولید ایران در زمینه آنفلوآنزا به‌وفور در داروخانه‌ها موجود است.

موسوی میرزایی اظهار داشت: برای گروه‌های پرخطر از جمله کسانی که نقص عملکرد سیستم ایمنی دارند، بیماری‌های مزمن ریوی قلبی، دیابت، سرطان، افراد مسن، کادر بیمارستانی، مصرف‌کنندگان داروهای خاص سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و سایر افرادی که در پروتکل‌های اولویت دریافت واکسن تعریف شده‌اند، توصیه به انجام واکسیناسیون می‌شود.

وی گفت: با این کار از اپیدمی (همه‌گیری) عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌شود و کمک زیادی برای داشتن جمعیت سالم‌تر با کاهش هزینه‌های درمانی و نیاز کمتر به تامین دارو است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور