دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۱۰۰ پروژه کتابخانه‌ای که نیمه‌تمام رها شده بود، تکمیل شد و تا پایان دولت نیز حداقل ۸۰ پروژه دیگر به اتمام خواهد رسید.

مهدی رمضانی  در نشست خبری افزود: اکنون ۳۰۰ پروژه یا کتابخانه نیمه‌تمام در سطح کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها به ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های جدی دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه‌های مختلف از جمله کتابخانه‌هاست گفت: برخی پروژه‌ها به لحاظ فضا و مساحت بسیار مهم و بزرگ است که تکمیل آن نیاز به اعتبار و زمان بیشتری دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به ضرورت آغاز عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی بیرجند ادامه داد: زمین مورد نیاز برای اجرای این پروژه فرهنگی مهم استان تامین شده و برای احداث آن باید به صورت ویژه و جدی موضوع را پیگیری کرد.

وی گفت: اجرای این پروژه در استان به تاخیر افتاده است و به زودی نشستی به همراه استاندار خراسان جنوبی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رمضانی تاکید کرد: این موضوع باید با جدیت پیگیری شود چون موانع قابل رفع است و کتابخانه مرکزی از پروژه‌های فرهنگی مهم استان محسوب می‌شود.

وی افزود: اکنون در ۱۳ مرکز استان کتابخانه مرکزی داریم و در ۱۱ مرکز از جمله تهران فاقد کتابخانه مرکزی هستیم همچنین در برخی مراکز زمین تامین شده اما ساختمان احداث نشده و در برخی شهرها حتی زمین هم نداریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: بیش از سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی در سطح کشور فعال است که از این تعداد هزار کتابخانه مشارکتی بوده و بقیه مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود.

وی افزود: بیش از ۱۰ میلیون نفر در کتابخانه‌های کشور عضویت دارند که حدود سه میلیون نفر عضو فعال هستند و روزانه ۱۲۰ هزار امانت ثبت می‌شود که نشان می‌دهد وضعیت کتابخوانی در کشور بحرانی نیست.

رمضانی با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی یک مرکز فرهنگی اجتماعی است گفت: تصویری که از شکل سنتی کتابخانه در گذشته بود، اکنون تغییر کرده و در کتابخانه‌ها خدمات متنوع و متغیر برای بخش‌های مختلف جامعه به ویژه نابینایان، ناشنوایان، کودک و نوجوان ارائه می‌شود.

وی بیان اینکه تا ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های نسل جدید قابل ارائه است افزود: ظرفیت کتابخانه‌های کشور بی‌بدیل است به گونه‌ای که بعد از مسجد و مدرسه، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ۱۷ اسفند سالگرد تاسیس این نهاد گفت: در راستای توسعه خدمات، اواخر هفته جاری نخستین کتابخانه تمام الکترونیک کشور را با عنوان کتابخانه آینده در تهران افتتاح می‌کنیم و به تدریج در کشور توسعه می‌یابد.

وی به وضعیت کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی اشاره و اضافه کرد: اکنون شهر فاقد کتابخانه در استان نداریم اما نیاز به کتابخانه سیار ملموس است و باید خدمات بیشتری ارائه شود.

رمضانی افزود: ۱۲ پروژه نیمه تمام بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان وجود دارد و استاندار خراسان جنوبی برای کمک به اتمام این پروژه‌ها قول مساعد داد، ما نیز بعد از اتمام پروژه برای تجهیز و تامین نیروی انسانی کمک خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در طراحی نسل جدید کتابخانه‌ها در کشور، کتابخانه‌ها بازطراحی می‌شود اظهار کرد: حداقل یک کتابخانه در خراسان جنوبی با فضا و طراحی جدید تغییر خواهد کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز در بیرجند با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خراسان جنوبی هم به طور جداگانه دیدار کرد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور