#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: مردم مراقب باشند که برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به‌ویژه تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، ذبح دام باید در کشتارگاه‌های دام استان و زیر نظر ناظر بهداشتی و شرعی انجام شود.

محمد اصغرزاده رافزود: هرگونه ذبح غیرمجاز از نظر بهداشتی طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تهدید علیه بهداشت عمومی است و نسبت به هرگونه تخلف در این زمینه اعلام جرم خواهد شد.

وی گفت: مردم دام‌های قربانی خود را فقط از مراکز عرضه دام تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند و از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و افراد غیرمجاز خودداری شود همچنین کشتار در معابر عمومی، پیاده‌روها و منازل ممنوع است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۲ کشتارگاه در سطح استان از ساعت پنج صبح فردا (یکشنبه) فعال خواهند بود و در مناطق روستایی مردم سعی کنند در جایی که قابل شست و شو و ضد عفونی باشد، اقدام به ذبح دام کنند.

وی نسبت به رعایت بهداشت فردی با توجه به شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو هشدار داد و گفت: متاسفانه بسیاری از استان‌های کشور و همجوار خراسان جنوبی درگیر این نوع از بیماری مشترک بین انسان و دام شده‌اند.

اصغرزاده اذعان داشت: کوچکترین سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری را به استان وارد کند.

وی افزود: تمامی خدمات بهداشتی در کشتارگاه‌ها روز عید قربان به‌صورت رایگان است و مردم در نظر داشته باشند که تشخیص بیماری برای آنان از روی ظاهر دام امکانپذیر نیست.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تاکید کرد: در مناطق روستایی نسبت به بررسی بدن دام قبل از ذبح اقدام و در صورت مشاهده هرگونه کنه از ذبح آن خودداری شود.

وی یادآور شد: مردم به هرگونه آبریزش بینی، کچلی، آبریزش دهانی و مشکلات حرکتی در دام توجه کنند.

اصغرزاده گفت: برای پیشگیری از بروز بیماری لازم است گوشت تازه دام نذری قبل از مصرف ۲۴ ساعت در دمای یخچال (صفر تا چهار درجه) نگهداری شود و افراد هنگام تکه کردن گوشت یا شست و شوی آن از دستکش استفاده کنند.

با هدف کنترل بهداشتی کشتار دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی، دامپزشکی خراسان جنوبی با ۲۷ اکیپ ثابت و ۳۲ اکیپ سیار مشتمل بر ۲۶ دامپزشک، ۶۲ بازرس بهداشت گوشت و ۱۴ ناظر ذبح شرعی در روز عید قربان در کشتارگاه‌ها، ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و میادین عرضه دام مجاز آماده ارائه خدمات به شهروندان است.