#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نسبت به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد و گفت: کوچکترین سهل‌انگاری در این زمینه خسارات غیر قابل برگشتی را به استان وارد خواهد کرد.

محمد اصغرزاده افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین راه ابتلا به بیماری در ایران ناشی از تماس با لاشه یا خون دام‌‎های آلوده بوده و تنها تعداد اندکی توسط گزش کنه مبتلا شده‌اند که بیشترین موارد مبتلا قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران و کشاورزان بودند.

اصغر زاده یادآور شد: کمیته مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در مرکز استان و شهرستان‌ها تشکیل شده و تمامی مستندات به صورت روزانه و هفتگی به ستاد منعکس می‌شود.

وی گفت: موضوع جدی است و به همه همکاران تاکید شده که هیچگونه کوتاهی در این زمینه پذیرفته شدنی نیست.

اصغرزاده  تصریح کرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم یکی از موارد بسیار مهم در پیشگیری از این بیماری است که این مهم باید در جامعه توسط خود مردم هم فرهنگ‌سازی شود.

وی یادآور شد: تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسانی در استان گزارش نشده و ادامه این روند بستگی به میزان رعایت مردم دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از آغاز سم‌پاشی جایگاه و بدن دام در مناطق محروم و نقاط خطر به صورت جهادی و کاملا رایگان خبر داد و گفت: درخواست داریم که مردم در این زمینه با دامپزشکی همکاری کنند.

وی اظهار داشت: با نزدیک شدن به عید سعید قربان درخواست می‌شود نکات بهداشتی و حفاظت فردی مورد توجه قرار گیرد و مردم حتما گوشت مصرفی را از مراکز دارای مجوز دامپزشکی تهیه کنند.

اصغرزاده در ادامه تاکید کرد: با هرگونه کشتار و حمل غیر مجاز دام با جدیت برخورد خواهد شد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.