#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: مردم این استان با وجود وضعیت اقتصادی در سال گذشته هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به اعتاب مقدسه کمک کردند که مانند گذشته جزو استان‌های پیشتاز در کشور هستیم.

موسی جوینده روز چهارشنبه در نشست هیات امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار و محوریت بررسی و تصویب برنامه‌های سال ۱۴۰۱ برگزار شد، افزود: آنچه به‌صورت کشوری به عنوان سرانه برای استان‌ها مشخص شده برای هر نفر پنج هزار تومان بوده اما مردم خراسان جنوبی با کمک سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی در سال ۹۹ و هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۰ سرانه استان را به بالای ۹ هزار تومان رساندند.

وی گفت: در سال‌های قبل از کرونا برنامه‌های متفاوتی تحت عنوان همایش، پرچم‌گردانی و جلسات با اصناف و اقشار برگزار می‌شد اما با شیوع کرونا این برنامه‌ها تعطیل شد و مردم همچنان پیشتاز بوده‌اند و از نظر کمی و کیفی نمود پیدا کرد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر در گذشته بیشترین کمک‌ها ۲۰ میلیون تومان بود الان به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده و مردم راهشان را برای کمک به اعتباب مقدسه انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: هدفگذاری برای سال جدید مشارکت بالای ۲۰ درصدی مردم استان است و طبق بررسی‌های گذشته ۹۵ درصد افرادی که کمک می‌کنند، نیازمندان هستند.

جوینده تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف طرح‌های ماندگاری نظیر طرح برکت را در استان اجرایی کردیم که کشاورزان، اصناف و کارمندان با در نظر گرفتن بخشی از درآمد خود به بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی سال جدید را با وقف املاک بزرگ آغاز کردند گفت: اخیرا چهار هکتار باغ پسته برای بازسازی بقیع وقف شد و با توجه به اینکه در حال حاضر زمینه بازسازی بقیع وجود ندارد مجوز بهره‌برداری در عتبات عالیات اخذ شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی اضافه کرد: در زمینه وقف از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ میلیارد تومان ارزش موقوفه‌ها است و این مسیر ادامه دارد.

وی گفت: فرش بافی را در استان آغاز کردیم و در حال حاضر ۲۶۰ کارگاه فعال است که سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق فرش بافی جذب شده است.

جوینده اظهار داشت: کارگاه‌های فرش بافی ضمن ظرفیت آموزش، زمینه اشتغال تعداد زیادی از بانوان را در استان فراهم کرده که پس از آموزش به غیر از فعالیت در کارگاه‌ها در منزل اقدام به بافتن فرش می‌کنند.

وی افزود: در کنار کمک به اعتاب مقدسه مواکب نیز از ابتدای طرح شهید سلیمانی وارد عمل شدند و تاکنون هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در این طرح هزینه شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی از ابلاغ ۲۳ برنامه این ستاد در سال ۱۴۰۱ به دستگاه‌های مربوطه خبر داد و گفت: درخواست داریم مدیران دستگاه‌ها نسبت به ارایه پیشنهادات خود هرچه سریعتر اقدام کنند.

وی بیان کرد: مکان اداری ستاد اجاره‌ای است و در هزینه‌های جاری مشکل داریم همچنین برای تکمیل زائرسرای خراسان جنوبی در مشهد مقدس نیاز به همت بیشتری است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد