جایگزینی کابل خودنگهدار با شبکه سیمی به عنوان یک راه‌حل چند منظوره برای تامین برق مستمر، بدون خاموشی و با کیفیت مطرح است که تاکنون بیش از هزار و ۶۰۰ کیلومتر از شبکه‌های توزیع برق استان خراسان جنوبی به این نوع کابل تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد این شرکت در زمینه اجرای طرح تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار گفت: با تغییر رویکرد صنعت برق در احداث شبکه‌های جدید از طریق کابل خودنگهدار همچنین عملیات تبدیل سیم به کابل خودنگهدار تاکنون بیش از هزار و ۶۰۰ کیلومتر از شبکه‌های توزیع برق استان معادل ۳۰ درصد شبکه‌های فشار ضعیف با برنامه‌ریزی، جذب اعتبار و اجرای برنامه‌های عملیاتی به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی این شرکت، مهدی دادگر افزود: کاهش تلفات، افزایش رضایتمندی مشترک، افزایش ایمنی کارکنان و مشترکان، جلوگیری از تخریب طبیعت با حذف شاخه‌زنی و کمک به محیط زیست از مزایای اجرای این طرح است.

وی بیان کرد: نقاط آلوده به سرقت انرژی و سرقت تجهیزات، مسیرهایی که بیشترین افت ولتاژ را داشتند همچنین مسیرهایی که در مسیر عوارض طبیعی از جمله اشجار واقع شده در اولویت طرح قرار دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه و اعتبار موجود امسال نیز پیش‌بینی شده است که بیش از ۳۰۰ کیلومتر شبکه سیمی در این راستا به کابل خودنگهدار تبدیل شود.

وی افزود: بیش از ۵ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان خراسان جنوبی وجود دارد که از این بین حدود ۳ هزار کیلومتر باقیمانده در برنامه تبدیل به کابل خودنگهدار قرار داده شده است.

دادگر افزایش قابلیت اطمینان شبکه در مقابل شرایط جوی و اتفاقات ناشی از برخورد اشیای خارجی، کاهش انرژی توزیع نشده (خاموشی) به مقدار قابل ملاحظه، کاهش شاخه‌زنی و کمک به محیط زیست همچنین کاهش خطر آتش‌سوزی در قالب طرح مهربانی با محیط زیست را از جمله مزایای عمده استفاده از کابل خودنگهدار در شبکه‌های توزیع عنوان کرد.

وی گفت: کاهش تلفات ناشی از عبور سیم از بین شاخه‌های درختان، امکان استفاده از معابر باریک برای عبور شبکه همچنین مقاوم بودن در برابر خوردگی و در نتیجه کاهش پارگی خطوط فشار ضعیف و امکان زیباسازی فضای شهری با مخفی کردن شبکه سیمی از دیگر مزایای استفاده از کابل خودنگهدار است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: شبکه کابل خودنگهدار به راحتی در دسترس نیست‌ که سبب کاهش سرقت شبکه همچنین کاهش سرقت انرژی و در نتیجه کاهش تلفات شبکه‌های توزیع شده است.

وی افزود: با توجه به ارتقا و افزایش سطح مقطع کابل خودنگهدار نسبت به معادل شبکه سیمی جایگزین شده، تلفات در شبکه‌های توزیع به نحو مطلوبی کاهش می‌یابد.

دادگر گفت: تلفات شبکه‌های توزیع در استان با توجه به اقدامات صورت گرفته هفت درصد است و هدف سال ۱۴۰۰ برای کاهش تلفات عدد ۶.۲ درصد پیش‌بینی شده که با اجرای طرح تبدیل سیم به کابل خودنگهدار و سایر اقدامات در حوزه توزیع برق استان این هدف عملی خواهد شد.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح تبدیل سیم به کابل خودنگهدار در سال جاری بازطراحی و بالانس شبکه فشار ضعیف همزمان با تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار نیز در حال اجراست که بازتاب موثری در کاهش تلفات دارد.

وی افزود: این طرح از ابتدای سال جاری آغاز شد که در مرحله برنامه‌ریزی و پیش‌بینی اعتبار است و در شهرستانه‌ای جنوب استان در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی کمک به حفظ محیط زیست در قالب طرح مهربانی با محیط زیست را از اثرات مهم محیط زیستی اجرای این طرح برشمرد و گفت: با تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار، قطع درختان یا شاخه‌های درختان در مسیر شبکه‌های برق به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه احتمال آتش‌سوزی درختان در مسیر شبکه‌های برق نیز کاهش چشمگیری یافته است افزود: در راستای اجرای طرح مهربانی با محیط زیست با تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار طی سال گذشته و امسال از شاخه‌زنی حدود ۲۵ هزار اصله درخت و خسارت به محیط زیست جلوگیری می‌شود.