جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: هشت کارگروه زیر مدیریت ستاد اجرایی دومین کنگره دو هزار شهید استان که در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود، تشکیل شده است.

سردار علیرضا یوسفی  در نشست ستاد اجرایی کنگره دو هزار شهید استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: باید از همه ظرفیت‌های دولتی و مردمی استان برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر دومین کنگره دو هزار شهید استان استفاده شود.

وی اظهار کرد: از ۳۳ کمیته ذیل کارگروه‌ها تاکنون ۱۸ کمیته جلسه برگزار نکرده‌اند در حالی که تا ۱۵ اسفند باید کمیته‌ها برنامه‌های پیشنهادی خود را به دبیرخانه ارسال می‌کردند.

دبیر اجرایی ستاد برگزاری دومین کنگره شهدای خراسان جنوبی گفت: با توجه به پایان سال و تصویب برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی برای سال آینده، درخواست داریم ادارات برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی خود را به سمت کنگره شهدا سوق یا نام‌گذاری کنند تا بتوانیم از اعتبارت جاری دستگاه‌ها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم پیوست فرهنگی در این زمینه تصریح کرد: در شورای برنامه‌ریزی استان اعتبارات مورد نیاز کنگره ملی دو هزار شهید استان دیده شود.

سردار یوسفی ادامه داد: زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله در هر شهر یک المان (نماد) شهدا در میادین اصلی مورد توجه واقع شود همچنین اعتبارت یک درصد ایثار و شهادت اختصاص یابد.

وی گفت: برخی دستگاه‌ها خود را ملزم به اجرای مصوبات ستادهای اجرایی کنگره استانی و شهرستانی نمی‌دانند لذا انتظار داریم مصوبات تا حصول نتیجه پیگیری شود.

جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: دبیرخانه کنگره به صورت دائمی به استان ابلاغ شده است برای اینکه کار در شهرستان‌ها هم تعطیل نشود باید دبیرخانه در شهرستان‌ها نیز دائمی باشد و به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: انتظار است از پرچم کنگره شهدا در مراسم‌ و مناسبت‌ها استفاده شود چون ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مدنظر ماست، کارگروه رسانه کنگره نیز با مسئولیت صدا و سیما آمادگی‌ خود را برای انعکاس اقدامات مرتبط با کنگره اعلام کرده است.

سردار یوسفی عنوان کرد: در کمیته جمع آوری آثار شهدا از فرماندهان نیروهای مسلح درخواست داریم تیم‌های تخصصی را به ملزومات لازم تجهیز کنند تا در شهرستان‌ها نسبت به ضبط و جمع آوری آثار اقدام شود.

وی ادامه داد: دو دستگاه آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی بیشترین تعداد شهید را داشته‌اند که انتظار داریم در این برنامه همکاری و مشارکت بیشتری داشته باشند.

جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: ۱۳ سیاست‌ کلی برای دومین کنگره دو هزار شهید استان تعیین و ابلاغ شده است که از مسئولان دستگاه‌های اجرایی درخواست داریم در دستور کار قرار دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: ابلاغیه دومین کنگره شهدای استان به روز نیست چون تغییراتی اعمال شده و برخی کمیته‌ها خارج و برخی جدید وارد شده‌اند اما این موارد در ابلاغیه مذکور رعایت نشده است.

علی فرخنده افزود: برش نقشه مهندسی فرهنگی استان به زودی رونمایی می‌شود و از آنجایی که تاکنون این نقشه را در استان نداشته‌ایم انتظار داریم به عنوان یک سند بالادستی در تدوین برنامه‌ها، کارگروه‌ها و کمیته‌ها این سند دیده شود.

وی تاکید کرد: همچنین باید از تعدد برنامه‌ها در دومین کنگره شهدای استان پرهیز و بر کیفیت برنامه‌ها افزوده شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی هم گفت: افتتاح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ مصوب شود چرا که یکی از راه‌های مهم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

سرهنگ غلامرضا فلاحی ادامه داد: افتتاح این مرکز محلی برای نمایش واقعی رشادت‌های شهدا و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس است و مانع از تحریف فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت خواهد شد.

وی بیان کرد: رونمایی از دانشنامه و دایره‌المعارف دفاع مقدس به عنوان ششمین استان از دیگر پیشنهادات است که هویت دفاع مقدس و فرهنگی استان در راستای شهدای دفاع مقدس محسوب می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی تاکید کرد: هر ساخت و ساز در راستای شهدا و دفاع مقدس داریم جای دیگری هزینه نشود لذا پیشنهاد می‌دهیم ساختمان کنگره تامین اعتبار و در کنار موزه دفاع مقدس احداث شود.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم گفت: سیزدهم شهریور سال گذشته همزمان با سالروز حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در فردوس، اجلاسیه ملی جهادگران برگزار شد.

مهدی هنری افزود: این اجلاسیه تا قبل از برگزاری کنگره  دو هزار شهید استان و در سالروز حضور گروه‌های جهادی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌دهیم سال آینده اجلاسیه ملی شهدای جهادگر نیز در خراسان جنوبی برگزار شود چون از میان ۵۰ خانواده شهید جهادی در کشور، بیشترین تعداد یعنی ۶ نفر مربوط به استان خراسان جنوبی است.

در پایان این نشست احکام اعضای ستاد اجرایی دومین کنگره دو هزار شهید خراسان جنوبی اعطا شد همچنین استاندار و مدیران استان میثاق نامه با شهدا را امضا کردند.