اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با صدور اطلاعیه و اخطاریه سطح نارنجی (آمادگی) از استقرار و فعالیت سامانه بارشی جدید در این استان از روز پنجشنبه ۲۸ فروردین خبر داد.

 در این اطلاعیه زمان شروع فعالیت سامانه بارشی جدید روز پنجشنبه ۲۸ فروردین با وزش باد شدید موقتی (برخی نقاط گرد و خاک)، رگبار، رعد و برق و مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ و تشکیل مه است.

این سامانه تا عصر جمعه شهرستان‌های درمیان، نهبندان، سربیشه ، بیرجند، خوسف، سرایان و فردوس را در بر می‌گیرد همچنین عصر شنبه تا عصر یکشنبه در طبس، فردوس، قاین، سرایان، زیرکوه، بشرویه و نقاطی از بیرجند سربیشه و خوسف و درمیان فعال است.

ایجاد روان آب و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن برخی مسیل‌ها، برخورد صاعقه در مناطق مرتفع، احتمال خسارت به باغات در اثر بارش تگرگ در مناطق کوهپایه‌ای و مستعد و در برخی ساعات ایجاد اختلال در آمد و شدهای درون و برون شهری از پیامدهای این سامانه بارشی خواهد بود.

همچنین توصیه شده است در این مدت از سفرهای غیرضروری، قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها و چرای دام و دوری از صعود به ارتفاعات خودداری شود و احتمال خسارت به سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها وجود دارد.

سامانه بارشی هفته جاری نیز مانند هفته‌های گذشته در خراسان جنوبی فعال بود و شدت بارندگی‌ها در ۴۸ ساعت گذشته باعث جاری شدن روان آب و آبگرفتگی در سراسر استان شد.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی تا اواخر وقت امشب رگبار و رعد و برق (برخورد صاعقه) و در مناطق مستعد بارش تگرگ و نواحی کوهستانی تشکیل مه (کاهش دید) پیش بینی می‌شود.

فردا (چهارشنبه) ۲۷ فروردین بارش‌ها خفیف تا ملایم و به نیمه شرقی استان محدود خواهد شد اما به تدریج روز پنجشنبه و جمعه سامانه بارشی دیگری جو استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به لحاظ دمایی نیز تا صبح چهارشنبه روند تغییرات دما کاهشی خواهد بود.

هشدارهای هواشناسی سطح زرد (آگاهی)، سطح نارنجی (آمادگی) و سطح قرمز (اقدام) است.