نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب مهمترین نیاز خراسان جنوبی است و چون منبع آبی مناسبی در استان نداریم، انتقال آب باید مورد توجه ویژه باشد.

“مصطفی نخعی” در نهمین نشست ستاد توسعه خاوران که با حضور “علی رسولیان” معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: اگر استعدادهای استان بخواهد در نقاط مختلف مورد توجه قرار گیرد، انتقال آب به تمامی نقاط باید در دستور کار باشد.

وی اظهار داشت: مهمترین زیرساخت برای شکل‌گیری تولید که سبب تثبیت جمعیت نیز می‌شود موضوع انتقال آب است که باید به همه نقاط استان نیز انجام شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها برگزاری جلساتی مانند ستاد توسعه خاوران می‌تواند بسیار مشکل‌گشا باشد و اگر به معنای واقعی به دنبال تحقق این شعار باشیم می‌توانیم این استعدادها را در مسیر رونق تولید و ایجاد اشتغال سوق دهیم.

وی افزود: ستاد توسعه خاوران در مدت کوتاهی که از فعالیت آن می‌گذرد منشا برنامه‌ریزی‌های بسیار خوب برای رونق کار، اشتغال و تولید بوده است منتها باید توجه کنیم که توسعه باید پایدار و همه‌جانبه باشد.

نخعی تصریح کرد: توسعه پایدار باید مبتنی بر در نظر گرفتن بسیاری از شاخص‌ها از جمله مسایل محیط زیستی باشد و اشکالی که در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان داریم اینکه در گذشته کانون‌های سرمایه‌گذاری شکل گرفته و اکنون اگر سرمایه‌گذاری شکل بگیرد جذب همین کانون‌ها می‌شود.

وی گفت: برای توسعه همه‌جانبه یکی از رسالت‌هایی که باید برای ستاد توسعه خاوران تعریف شود این است که به همه کانون‌های مستعد استان توجه شود چراکه در تمامی نقاط استان استعدادها و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: همه نقاط استان و استعدادها باید مورد توجه قرار گیرد نه اینکه فقط کانون‌های سرمایه‌گذاری قبلی رشد یابد یا همچنان بیش از پیش رونق بگیرد.

وی اولین نکته مهم برای توسعه پایدار را توسعه زیرساخت‌ها دانست و تاکید کرد: باید دید چه شرایطی وجود داشته که بسیاری از نقاط استان علیرغم داشتن استعدادها اما کمتر رونق تولید و اشتغال داشته و مورد توجه قرار گرفته‌ است.

نخعی مهمترین دلیل کم‌توجهی را کمبود یا نبود بسیاری از زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از مواردی که باید مورد توجه ستاد توسعه خاوران باشد علاوه بر جذب سرمایه‌گذار، توجه به زیرساخت‌ها است.

وی افزود: دومین نکته به عنوان زیرساخت اساسی دیگر، توسعه زیرساخت‌های آموزشی است که به عنوان نمونه در طبس، نهبندان یا نقاطی که ظرفیت معدنی بسیار خوبی دارند یکی از زیرساخت‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، موضوع آموزش است که در زمینه نیروی متخصص کمبود داریم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های اساسی شکل نگیرد، نمی‌توان انتظار حضور و جذب سرمایه‌گذار در همه نقاط استان داشت.

وی گفت: بعد از سفر مقام معظم رهبری به نهبندان، آستان قدس رضوی شروع خوبی در این شهرستان داشت و خیلی از چاه‌های کشاورزی در منطقه چاهداشی به تملک آستان درآمد، فعالیت‌های خوبی شروع شد و تعدادی معدن در اختیار آستان قرار گرفت همچنین کارخانه فرآوری سنگ گرانیت راه‌اندازی و ماشین‌آلات نصب شد.

نخعی اظهار داشت: همچنین در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی مجتمع بزرگی احداث شد که تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تاکیدات رهبری نسبت به توسعه نهبندان تبدیل به سند توسعه نهبندان شد اما این سند در سنوات گذشته خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

وی افزود: تاکنون بسیاری از مفاد این سند کمتر مورد توجه قرار گرفته و وضعیت امروز شهرستان نهبندان نتیجه این بی‌تفاوتی‌ها است.

وی بیان کرد: رسالتی که برای خیلی از سازمان‌های دولتی یا آستان قدس رضوی که از مردم برای مردم فعالیت می‌کنند طبیعتا حضور در چنین مناطقی است که بخش خصوصی رغبت چندانی برای حضور ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما نیز نیامده‌ایم برای چنین مناطق کمتر توسعه یافته‌ای جذابیت برای سرمایه‌گذار ایجاد کنیم که این ایراد البته در کلان کشور وجود دارد.

وی افزود: انتظار داریم آستان قدس رضوی همان گونه که شروع خوبی داشت اما زود نزول کرد، ورود جدی در حوزه اشتغالزایی، رونق تولید و رونق ظرفیت‌های این منطقه داشته باشد.

نخعی گفت: کارخانه سنگ‌بری نهبندان که با سرمایه‌گذاری آستان قدس فعال شده، نیز تعطیل شده است، ۵۱ میلیون تن ذخیره گرانیت نهبندان است هرچند گرانیت رونق خود را از دست نداده بلکه کاربری آن تغییر یافته است.

وی افزود: کارخانه‌هایی که توانسته‌اند استانداردهای بین‌المللی را احصا کنند و مبتنی بر فناوری روز دنیا فعالیت داشته باشند محصولات خود را پیش فروش می‌کنند لذا باید استانداردها را به دست آورده و فناوری را به روز کنیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: از آستان قدس رضوی انتظار داریم با جدیت بیشتری نسبت به گذشته ورود کنند و این شروع مانند شروع قبلی نباشد تا شاهد ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان به ویژه شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه باشیم.

وی گفت: یکی از اقداماتی که از سال گذشته دنبال می‌کنیم تاسیس و راه‌اندازی دپارتمان‌ آموزش‌های معدنی در نهبندان است که خواهش دارم در کمیته‌های زیرمجموعه ستاد توسعه خاوران این موضوع پیگیری و راه‌اندازی شود زیرا اگر این دپارتمان شکل بگیرد بسیاری از افراد علاقه‌مند به حوزه معدن نگرانی بابت فعالیت نخواهند داشت و با کمبود نیروی متخصص نیز مواجه نخواهیم شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بعد از گذشت حدود ۶ ماه از تشکیل ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی این طرح تاکنون در راستای حمایت و رفع موانع تولید ۵۵ طرح اولویت‌دار سرمایه‌گذاری را بررسی کرده است.

مشیرالحق عابدی افزود: علاوه بر بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری تاکنون ۴۰ قطعه زمین نیز برای سرمایه‌گذاری واگذار شده است.

وی اظهار داشت: همچنین در راستای سرعت گرفتن و رفع موانع پیش روی طرح‌های مذکور ۲۲ مصوبه بی‌نام سرمایه‌گذاری در استان توسط کارگروه زیربنایی صادر شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات برای افزایش سرمایه‌گذاری در استان، تهیه اطلس سرمایه‌گذاری بوده که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در تمام نقاط استان ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد گفت: کتابچه اطلس سرمایه‌گذاری استان در حال تهیه و تدوین است که به محض آماده شدن در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

وی همچنین از راه‌اندازی قرارگاه پشتیبانی‌ و مانع‌زدایی‌ ذیل ستاد توسعه خاوران خبر داد و افزود: احکام مسوولان این قرارگاه صادر شده و قرار است این قرارگاه پشتیبان برنامه‌های ستاد باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: آستان قدس رضوی برای ورود بیشتر به موضوع سرمایه‌گذاری و شکوفایی تولید به خصوص در حوزه معادن علاقه دارد.

محمد فرهادی افزود: مقرر شد آستان قدس رضوی در زمینه برداشت و فرآوری معادن استان سرمایه‌گذاری داشته باشد همچنین در حوزه کشاورزی مقرر شد طرحی با همکاری آستان قدس رضوی تهیه و اجرا شود.

وی بیان کرد: ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در دیگ رستم از دیگر پروژه‌هایی است که آستان قدس رضوی در آن سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

رییس گروه عمران و زیرساخت آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: آستان قدس آمادگی دارد تا در بخش معدن، کشاورزی و سایر بخش‌هایی که در خراسان جنوبی به دلیل محرومیت بخش خصوصی امکان سرمایه‌گذاری ندارد، سرمایه‌گذاری کند.

محمد دلبری افزود: بسیاری از ظرفیت‌های خراسان جنوبی درآمدزا و خوب هستند که در حوزه بنیاد بهره‌وری موقوفات می‌توان با سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها در استان از سود آن برای احداث مدرسه، مسجد و حتی مجتمع خدماتی بین راهی استفاده کرد.

وی اظهار داشت: معادن غنی و بسیار بزرگی در بخش معدن در خراسان جنوبی وجود دارد که باید شکوفا و فعال شوند لذا رویکرد جدید آستان قدس رضوی سرمایه‌گذاری در بخش معدن نیز هست.

رییس گروه عمران و زیر ساخت آستان قدس رضوی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های آستان قدس برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هدایت و کمک به کشاورزان برای توسعه این بخش است که در این طرح بذر و نهال در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و محصولات تولیدی نیز خرید تضمینی شود.