مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: شعار سال، نگاه به ظرفیت‌های همه‌جانبه شهرستان‌ها، حمایت از کارهای نو و تازه، بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی و اطلاع‌رسانی برای مقابله با کرونا از جمله محورهای مد نظر برای سال جاری است.

ناصر نبی‌زاده در چهل و چهارمین نشست شورای معاونین این اداره کل، به فعالیت‌های انجام گرفته در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با وجود محدودیت‌های ایجاد شده در سال ۱۳۹۹ به علت شیوع کرونا، تقریبا تمامی فعالیت‌های پیش‌بینی شده در راستای رفع نیازهای فرهنگی این استان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه نیاز به همت بیشتر برای ارتقای بیش از پیش جایگاه فرهنگی استان و ظهور و بروز ظرفیت‌ها و زیبایی‌های فرهنگی خراسان جنوبی داریم افزود: با برداشتن گام‌های وسیع‌تر می‌توان کمبودهایی که در بستر فرهنگی مشهود است را جبران کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در نتیجه این تلاش‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعالیت همکاران را مورد توجه قرار داده است گفت: مهمترین دستاورد همکاران در سال گذشته کسب امتیاز ۱۰۰۰ در بحث ارزیابی عملکرد و قرار گرفتن خراسان جنوبی بین سه استان برتر کشور بود.

وی به سفر معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این حضور فرصت بسیار مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌های قرآنی خراسان جنوبی بود و از سوی دیگر، گزارش معاون قرآنی بازتاب بسیار خوبی در وزارتخانه داشت.

نبی‌زاده از افتتاح پروژه‌های فرهنگی و هنری در راستای جبران کمبود زیرساخت‌های فرهنگی استان گفت و خاطرنشان کرد: سال گذشته با تامین اعتبارات صورت گرفته توانستیم پروژه‌های بسیاری را آماده کرده و در اختیار هنرمندان قرار دهیم.

وی به افتتاح تماشاخانه شهرستان قاینات اشاره کرد و گفت: بهسازی سینما فردوسی بیرجند و سینما پارک قاین نیز در سال ۹۹ انجام و این بهسازی موجب شد خراسان جنوبی جزو هفت استانی باشد که توانست به غیر از مرکز استان در شهر دیگری (قاین) جشنواره فیلم فجر را برگزار کند.

وی از ضعف شدید زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در شهرستان بشرویه سخن گفت و افزود: مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان بشرویه کلید خورده است و امیدواریم تا پایان فروردین ماه نگارخانه مجتمع افتتاح شود، همچنین ساختمان قدیمی اداره شهرستان بازسازی شد و در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه آخرین افتتاح سال گذشته، مکتب‌خانه موسیقی نواحی و خانه فرهنگی و هنر بود گفت: مقدمه استقرار و فعالیت انجمن موسیقی استان در این مکان فرآهم شد و امیدواریم با چشم‌اندازهای تازه و نو ادامه یابد.

وی با اشاره به پروژه‌های سال جدید عنوان کرد: امیدواریم در راستای رونق فضاهای فرهنگی و هنری، هرچه سریع‌تر پروژه‌های تعریف شده در شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، سرایان و بشرویه به مرحله افتتاح برسند.

نبی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش به شیوع کرونا و برگزاری ۶۰ جلسه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مقابله با این بیماری با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: با وجود کمبود نیرو و محدودیت‌های متعدد، اقدامات ارزنده‌ای در راستای اطلاع‌رسانی و مدیریت کرونا با همکاری رسانه‌های استان انجام گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته سال سختی در حوزه‌های اعتباری بود گفت: در ابتدای سال افزایش حقوق همکاران جریانی را به‌وجود آورده بود که همه موافقت‌نامه‌ها چه در حوزه‌های هزینه‌ای و چه اعتباری صفر شد اما با کوشش‌های گسترده، از همان ابتدا جریان و پنجره دریافت اعتبارات را باز کردیم و اعتبارات تملک دارایی شایسته‌ای را نیز توانستیم دریافت کنیم.

نبی‌زاده به فعالیت‌های فراروی این مجموعه در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری شعار سال را با تاکید بر توانمندسازی بدنه اقتصادی کشور “تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” عنوان کردند و از آنجایی که جریانات فرهنگی نیز می‌توانند منجر به تولید شوند، باید متکی بر این شعار و با توجه به این راهبرد اساسی پیش برویم.

وی با بیان اینکه کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن همچنان فراروی ماست تصریح کرد: با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و استفاده از بسترهای نو در فضای مجازی، می‌توان گام‌های شایسته‌تری در راستای برگزاری برنامه‌ها و رویدادها برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی “حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های موثر، نو و تازه” را مطرح کرد و گفت: مانند سال‌های گذشته نگاه به ظرفیت‌های همه‌جانبه شهرستان‌ها مد نظر بوده و امیدواریم حداقل تا پایان فروردین ماه چشم‌انداز فعالیت‌های ادارات شهرستان‌ها و اداره کل را داشته باشیم.

وی به انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و افزود: قوانین اجازه دخالت به سود یا ضرر کسی را به ما نمی‌دهد و مجاز نیستیم از امکانات اداره کل علیه یک کاندیدا در انتخابات شورای شهر، روستاها یا ریاست جمهوری استفاده کنیم.

وی گفت: در این ایام وظیفه داریم براساس نگاه کلی مقام معظم رهبری، مردم را به شرکت حداکثری در انتخابات تشویق کنیم تا این حضور پررنگ و گسترده، قدرت نظام جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارد.

خبر دیگر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اینکه در ارزیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عملکرد معاونت‌های تخصصی ادارات کل در هر گروه مورد بررسی قرار می‌گیرد که معاونت فرهنگی این اداره کل به لحاظ شاخص‌های عملکردی، برنامه‌ها و اقدامات انجام شده، توانست رتبه اول را بین ۱۳ استان دیگر کسب کند.

حوزه مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این ارزیابی جایگاه سوم را بین سایر استان‌ها به دست آورد.