#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کماکان در استان خراسان جنوبی شاهد روند افزایشی موارد بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها هستیم اما رنگ‌بندی‌ها از ۲۳ مرداد ماه تغییر نکرده است.

محمد دهقانی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: ۳۹۲ بیمار کرونایی هفته گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند اما میزان فوتی‌ها مقداری کاهش یافته است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: عمده بیماران بستری بین ۲۰ تا ۵۹ سال سن دارند و در حال حاضر موارد ابتلای زیر ۲۰ سال و حتی اطفال در حال افزایش و تداوم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند بیماری در اطفال به طور مشخص افزایشی است اما علایم سخت طبق گزارش‌ها ندارند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۲.۶ درصد از جامعه هدف خراسان جنوبی واکسینه شدند افزود: ۸۳ درصد گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ سال واکسینه و در ارتباط با سایر گروه‌ها ۷۰ تا ۷۴ سال ۸۸.۳ درصد، ۶۵ تا ۶۹ سال ۸۰ درصد و ۶۰ تا ۶۴ سال ۵۰ درصد واکسینه شدند.

واکسیناسیون تاثیر قابل توجهی در کاهش مرگ و میر دارد

دهقانی گفت: علیرغم شایعات موجود در فضای مجازی مبنی بر بی‌اثر بودن واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، با استناد به آمار ثبت احوال واکسیناسیون تاثیر قابل توجهی در کاهش مرگ و میر داشته است.

وی افزود: ۱۰ هفته بعد از شروع واکسیناسیون گروه سنی بالا آمار مرگ و میر این افراد کاهش داشته و در مرداد ماه ۸۲ مورد فوتی ناشی از کرونا در خراسان جنوبی داشتیم که از این تعداد ۷۷ نفر افرادی بودند که می‌توانستند با توجه به شرایط سنی واکسن دریافت کنند و از این تعداد ۵۴ نفر هیچ نوع واکسنی را دریافت نکردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: دهه اول محرم امسال ۲ هزار و ۴۹۲ بازدید از تکایا و مساجد استان صورت گرفت و به صورت کلی رعایت‌ها قابل قبول بوده اما برخی هیات‌ها مراسم‌ها را در فضای بسته برگزار کردند و دسته‌روی هم گزارش شد که بیشترین پروتکل‌شکنی‌ها مربوط به ایستگاه‌های صلواتی بوده است.

کمبود دارو نداریم

وی گفت: در بحث دارو و درمان نبود مدیریت نسخه‌نویسی در برخی استان‌ها مشکلات مالی زیادی را برای مردم در کنار کمبود دارو ایجاد کرده و یکی از دلایل اصلی این مشکل رها شدن تجویز دارو است اما خوشبختانه این موضوع در استان مدیریت شده و اکنون کمبود دارو نداریم.

دهقانی با بیان اینکه در ارتباط با مراکز تست سریع با کمک گرفتن از طرح شهید سلیمانی مراکز افزایش خواهد یافت افزود: یکی از مهمترین راهکارهای مدیریت کرونا بیماریابی به موقع است که امیدواریم با افزایش مراکز بتوان این موضوع را مدیریت کرد.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند مراجعه سرپایی و بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی شد.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، هفت شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

اکنون با گذشت حدود ۲ ماه از خیز پنجم کرونا در کشور و استان همچنان موارد بستری و سرپایی کرونا مثبت در خراسان جنوبی روند افزایشی دارد و به گفته مسوولان، این استان هنوز از اوج موج پنجم کرونا عبور نکرده است.