#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی سامانه بارشی جدید از فردا (یکشنبه) در این استان فعال می‌شود و با توجه به شدت بارش در نیمه جنوبی وقوع روان‌آب در این مناطق انتظار می‌رود.

 مطابق با داده‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی فعالیت سامانه بارشی که از پنجشنبه هفته گذشته در خراسان جنوبی آغاز شد، تا اواخر وقت جمعه ادامه داشت و از امروز تا عصر فردا (یکشنبه) بارش‌ها پراکنده خواهد بود.

سامانه بارشی جدید از یکشنبه شب تا دوشنبه (۱۳ دی) جو استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تا اواسط هفته جاری شرایط جوی ناپایدار پیش‌بینی می‌شود.

نفوذ و فعالیت سامانه بارشی جدید در خراسان جنوبی هشدار هواشناسی سطح نارنجی (آمادگی) را در پی داشته و وزش شدید باد لحظه‌ای، رگبار شدید باران گاهی رعد و برق در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال بارش برف و تشکیل مه از پیامدهای این وضعیت جوی است.

منطقه اثر سامانه جدید نیز نهبندان، سربیشه، سرایان، خوسف، بیرجند، غرب قاینات، شرق فردوس، طبس و غرب درمیان اعلام شد که لغزندگی سطح جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در جابه‌جایی بار و مسافر، وقوع روان‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها به‌ویژه در نیمه جنوبی استان شامل نهبندان و سربیشه و کاهش دید افقی در اثر تشکیل مه را سبب می‌شود.

پرهیز از سفرهای غیرضروری درون و برون شهری، پاکسازی آبراهه‌ها و کانال‌های مسیر عبور آب، خودداری از توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، پرهیز از صعود به ارتفاعات، احتیاط در رانندگی و عبور و مرور وسایط نقلیه، رعایت فاصله طولی مناسب، به همراه داشتن تجهیزات سفرهای زمستانی و جمع‌آوری باقیمانده محصولات کشاورزی و انتقال آن به مکان مناسب از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

فعالیت سامانه بارشی قبلی از روز پنجشنبه نهم دی در خراسان جنوبی آغاز شد و بارش‌ باران و برف دیروز (جمعه) در این استان از جمله شهر بیرجند اوج گرفت.

بارش شدید باران در برخی شهرها و روستاهای استان باعث جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی برخی معابر شد اما بدون خسارت بود.

پس از پاییز خشک در خراسان جنوبی پیش‌بینی هواشناسی حکایت از این دارد که فصل زمستان بارندگی‌ها نزدیک نرمال است و در دی‌ ماه فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.