فرماندار خوسف گفت: سه تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان به مبلغ ۴۸۵ میلیارد ریال منعقد شد.

محمدعلی آخوندی روز یکشنبه در نشست ستاد توسعه خاوران شهرستان خوسف افزود: این ستاد می‌تواند در راستای جذب، حمایت، توسعه و تسریع در سرمایه‌گذاری نقش ویژه‌ای ایفا کند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران و دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند با جدیت بیشتر نسبت به پیگیری مصوبات ستاد توسعه اقدام کنند.

فرماندار خوسف اظهار داشت: نقش ستاد توسعه خاوران در زمینه شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها، جذب سرمایه‌گذاران و تکمیل زیرساخت‌های توسعه‌ای بسیار پررنگ است و تاکنون ۱۰ طرح سرمایه‌گذاری بی‌نام تدوین و سه طرح تایید و مابقی نیز استعلامات مربوطه به ادارات ارجاع شده است.

وی افزود: سه تفاهم‌نامه منعقده در زمینه توسعه کارخانه بنتونیت، طرح گردشگری و کارخانه تولید کود حیوانی غنی شده است که این طرح‌ها برای ۹۷ نفر اشتغالزایی دارد.

آخوندی بیان کرد: تفاهم‌نامه همکاری مشترک فاز دوم کارخانه بنتونیت با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال منعقد شده که میزان اشتغال این طرح ۴۰ نفر است.

وی گفت: طرح فاز سوم این مجموعه آماده شده است که بعد از فاز دوم وارد مرحله اجرایی خواهد شد و در مجموع فازهای دوم و سوم سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود و برای ۱۵۰ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد کرد.

فرماندار خوسف دومین تفاهم منعقده در ستاد توسعه خاوران شهرستان را احداث واحد تولید کود حیوانی غنی شده عنوان کرد و افزود: این پروژه طی دو سال تکمیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری این طرح ۱۲۵ میلیارد ریال است و برای ۳۸ نفر به‌صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد داشت.

آخوندی گفت: کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین در شهرستان خوسف با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد ریالی در مراحل نهایی راه‌اندازی است و به‌زودی تکمیل خواهد شد.

وی افزود: یکی از طرح‌های ستاد توسعه خاوران که برای تکمیل چرخه تولید پیگیری می‌شود، طرح احداث و بهره‌برداری مجتمع زنجیره گوشت و تولید نهاده‌های دامی است که برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری به ستاد استانی معرفی شده است.

فرماندار خوسف اظهار داشت: میزان اشتغال مستقیم این طرح ۳۱۷ نفر است و سرمایه‌گذاری آن بیش از ۴ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

وی گفت: شهرستان خوسف با داشتن ۱۷۰ هزار راس دام سبک، ۱۰ هزار نفر شتر، ۱۶ هزار راس دام سنگین، ۴ هزار قطعه شتر مرغ و ۶۷ واحد مرغداری گوشتی ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه دامداری دارد که با اجرای این طرح‌ها می‌توان آینده بسیار خوبی برای این صنعت در منطقه متصور باشیم.

آخوندی گردشگری را از دیگر مزایای شهرستان خوسف برشمرد و افزود: با داشتن ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های تاریخی، مذهبی، طبیعی، مراسم و آیین‌های ملی و مذهبی و معرفی آنها می‌توان این صنعت را بیش از گذشته معرفی کرد.

وی گفت: دق و کویر اکبرآباد به عنوان نزدیک‌ترین منطقه کویری به مرکز استان است که متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای اقامت گردشگران را ندارد.

فرماندار خوسف گفت: تامبن برق این منطقه طی سال گذشته اجرا شده و سایر زیرساخت‌ها نیز در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: سومین تفاهم‌نامه منعقد شده در ستاد توسعه خاوران شهرستان اقامتگاه بوم‌گردی کویر و دق اکبرآباد با سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد ریال است که زمان اجرای طرح دو ساله بوده و امیدواریم با تکمیل این پروژه زمینه مناسبی برای گردشگران فراهم شود.

آخوندی تصریح کرد: از همه ظرفیت‌های موجود برای حمایت از سرمایه‌گذاری در شهرستان خوسف استفاده می‌شود و با توجه به شرایط خاص منطقه، خوسف به عنوان بهشت سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی معرفی شده است.

ستاد توسعه خاوران که سال گذشته با ابتکار استاندار خراسان جنوبی راه‌اندازی شد تاکنون اقدامات موثری در توسعه و تسریع سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی انجام داده است.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.