یادداشتی از سمانه سالاری مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی

بدون شک در جهان امروز رسانه ها یکی از مهمترین ابزار هایی هستند که نقش بی‌بدیل آنها در ارتقای فرهنگ جامعه در تمام ابعاد زندگی بر هیچ کسی پوشیده نیست.
یکی از عمل‌کردهای مهم رسانه‌ها، تولید عادت‌واره‌ها در میدان‌های فرهنگی است و تداوم برنامه‌های آگاهی‌دهی و هشدار از بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» در صورت دوام این تهدید بر جوامع بشری می‌تواند با تولید این عادت‌واره‌ها رفتارهای اجتماعی را تغییر دهد. از سویی هم، با آن‌که در پی اطلاع‌رسانی و آموزش رسانه‌ها در بسیاری از کشورهای جهان میزان آگاهی مردم نسبت به اقدام‌ها و اهتمامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بالا رفته است، اما نیاز است این آگاهی‌دهی ادامه یابد. زیرا ویروس کرونا هنوزهم به دلیل عدم رعایت بسیاری از رهنمودهای بهداشتی از سوی مردم در برخی از نکات جهان در حال افزایش است و نیاز است که رسانه‌ها برنامه‌های آموزشی خود را در این زمینه افزایش دهند.
روش‌های رعایت شرایط قرنطینه، فاصله‌گذاری‌ اجتماعی، رعایت بهداشت شخصی و محیطی، روش‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری و راه‌های پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا به دیگر اعضای خانواده از مهم‌ترین موضوع‌های برنامۀ آموزشی رسانه‌های به شمار می‌روند. رسانه‌ها در زمینۀ آموزش راه‌کارها و میکانیزم‌های مبارزه با کرونا از عملی‌سازی رهنمودهای بهداشتی تا راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی و سرگرمی در خط نخست مبارزه با کرونا قرار دارند و هنوزهم در جهت ایجاد فضای اعتماد و روحیه‌دهی به مردم در کنار عملی‌سازی رهنمودهای بهداشتی به کارهای بیش‌تری نیاز است تا بحران‌های برخاسته از کرونا در زمینه‌های آموزش‌وپرورش، مناسبت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تا حدی جبران شوند.
یکی دیگر از کارکردهای رسانه‌ها در امر مبارزه با کرونا امیدبخشی و روحیه‌دهی به مردم است، چون به دلیل گسترش روزافزون ویروس کرونا میزان نگرانی مردم نسبت به افزایش این ویروس بالا رفته و فضای وحشت‌ناکی بر زنده‌گی مردم حاکم شده است. از آن جایی‌ که بر بنیاد یافته‌های مرکزهای پژوهشی نگرانی و اضطراب میزان خطر آلوده شدن به ویروس کرونا را افزایش داده و مقاومت بدن را در مقابله با این ویروس کاهش می‌دهد، امیدبخشی و روحیه‌دهی می‌تواند در بلندبردن میزان مقاومت بدن افراد جهت مبارزه با کرونا از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است.
پخش و نشر گزارش‌ها از استمرار فعالیت‌های اقتصادی، کمک‌رسانی نهادهای دولتی و غیردولتی به مردم، تلاش‌های جهانی به هدف دریافت درمان، اطلاع‌رسانی دقیق از میزان پایین مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا، قدرت انتشار ویروس و توانایی بشر در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا افزون بر این‌که مردم را متناسب با شرایط موجود راهنمایی می‌کند، برای آنان نسبت به ادامۀ زنده‎گی و تلاش‌های جهانی برای مهار این ویروس امید و روحیه نیز می‌بخشد.
نبرد رسانه‌ها در مبارزه با کرونا در همۀ سطوح تا این‌جای کار، کارساز بوده و توانسته است که با ایجاد یک گفتمان واحد و برتر نسبت به دیگر حوزه‌ها در امر مبارزه با کرونا شاهد دستاوردهای چشم‌گیری باشد.
رسانه‌ها همان‌گونه‌یی که مردم را در امر مبارزه با کرونا بسیج ساخته است، برای ادامۀ زنده‌گی به مردم روحیه می‌بخشند و خلاهای به میان آمده در بسیاری از بده‌وبستان‌های اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و سیاسی را پر می‌سازند و با کاهش میزان ابتلا به ویروس کرونا که در بخش‌هایی از جهان، امیدواری‌های زیادی را نسبت به پیروزی بشر در برابر این بیماری همه‌گیر به وجود آورده است. ادامۀ پیکار رسانه‌ها می‌تواند زیان‌های به‌ جا مانده و بحران‌های برخاسته از شیوع و گسترش ویروس کرونا را با بسیج عمومی و معرفی کارشیوه‌های اثرگذار، جبران کند.
سالاری