نشست برنامه‌ ریزی برای تهیه نقشه پهنه‌ بندی خطر سیلاب در استانداری خراسان جنوبی برگزار و مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای حداکثر تا ۱۵ اسفند امسال نسبت به تهیه و تدوین نقشه مدیریت راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پهنه بندی خطر سیلاب در این استان اقدام کند.

 در این نشست که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد، همچنین مقرر شد دستگاه‌های متولی از جمله بنیاد مسکن، شهرداری‌ها، شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره کل راه و شهرسازی همکاری لازم را در تهیه این طرح عملیاتی و تخصصی با شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی انجام دهند.

سید کمال الدین میرجعفریان در این جلسه ابتدا از مدیران دستگاه‌های عضو این کارگروه خواستار ارائه گزارش درخصوص آخرین وضعیت و اقدامات اجرایی در زمینه ایمن سازی، نظارت و پایش مسیل‌های استان شد.

یک هزار و ۷۳۰ روستا در معرض خطر سیل 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از سه هزار و ۵۶۰ روستای کل استان، یک هزار و ۷۳۰ روستا در خطر سیل و پدیده سیلاب قرار دارند.

علی اصغر آسمانی مقدم افزود: رسیدگی به وضعیت این روستاها و اجرای طرح هادی را به تناسب میزان تهدید احتمالی، اولویت بندی کرده و در دستور کار قرار دادیم.

بیش از ۷ میلیارد مترمکعب روان آب جاری شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم اظهار داشت: هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب روان آب را طی بارش‌های اخیر در ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت استان داشته‌ایم.

حسین امامی با اشاره به میزان ظرفیت مهار روان آب‌ها در سطح استان افزود: در وضعیت آرام ظرفیت مهار روان آب‌ها به میزان ۴۵۰ میلیون مترمکعب و در وضعیت بارانی ظرفیت مهار به میزان ۷۵۰ میلیون مترمکعب روان آب در سطح استان داریم.

معاون استاندار خراسان جنوبی هم ضمن تاکید بر اهمیت و نقش مهم برنامه ریزی و پیشگیری در مواقع بحران، بر ممانعت از هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در مسیل‌ها تاکید کرد.

وی گفت: در حال حاضر که بارندگی‌های مطلوبی را در استان داشته‌ایم شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی با بازدید میدانی از مسیل‌ها و مناطق سیل‌خیز، نظرات کارشناسی مناسب از منطقه را تهیه و در طرح‌های مذکور اعمال کنند.

حریم مسیل‌ها حفظ شود

میرجعفریان افزود: همچنین مدیران دستگاه‌های مرتبط باید به جد پیگیر ایمن سازی تصرفات و تعرضات حریم مسیل‌ها باشند و بسترسازی مسیل‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

وی از شهرداران خواست به طور جدی از هر گونه ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها جلوگیری کنند و گفت: مدیران دستگاه‌های مرتبط تدابیر پیشگیرانه را تدوین کرده و در دستور کار قرار دهند و به صورت عملیاتی ورود کنند تا بتوانیم مدیریت موفق و پیشگیرانه‌ای را اعمال کنیم.

سامانه بارشی به صورت باران و برف از روز جمعه ۲۰ دی ماه جاری در خراسان جنوبی فعال و روزهای بعد تشدید شد اما خسارات سنگینی در این استان نداشت.

بارش برف و لغزندگی معابر موجب بسته شدن برخی راه‌ها و تعطیلی برخی مدارس طی روزهای اخیر شد و سرما و یخبندان در این استان تا اوایل هفته آینده ادامه دارد.