#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان‌ جنوبی گفت: تاکید ما در استان بر کادرسازی است و تاکنون برای دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی نیز از نیروهای بومی استفاده کرده‌ایم.

 جواد قناعت روز یکشنبه در همایش بزرگداشت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی (۲۲ مرداد) که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد با اشاره به خواسته‌های تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: یکی از ضعف‌ها و اشکالات ادارات و سازمان‌های استان توجه نکردن به کادرسازی است که باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد با کادرسازی، استاندار بعدی این استان نیز بومی انتخاب شود به شرطی که اختلاف‌ها بیشتر نشود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تا این لحظه به غیر از چند نفر، برای دستگاه‌های اجرایی استان از نیروهای بومی منطقه استفاده کرده‌ایم و در دولت سیزدهم نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی با روحیه جهادی و کاری مشغول به کار می‌شوند.

وی ادامه داد: این استان به لحاظ تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های غیردولتی و فعالیت آنها، رتبه چهارم کشور را دارد که نشان‌دهنده فرهنگ غنی، شور و علاقه مردم منطقه به امور داوطلبانه و خیرخواهانه است.

قناعت گفت: یکی از مهمترین معیارهای توسعه اجتماعی هر منطقه، فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد است که از آن به عنوان سرمایه‌ اجتماعی یاد می‌کنند.

وی افزود: بدون شک اگر مشارکت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های غیردولتی نباشد بار مضاعفی بر دوش دستگاه‌های اجرایی و دولت قرار می‌گیرد.

استاندار خراسان‌ جنوبی از سمن‌ها و تشکل‌ها به عنوان مراکز خیریه یاد کرد و گفت: فعالان این سمن‌ها بدون دریافت حقوق یا مسئولیت و وظایف اداری به‌صورت خیرخواهانه و با حس انسان‌دوستانه و داوطلبانه مشغول فعالیت در جامعه هستند.

وی اظهار داشت: سازمان‌ها و تشکل‌های غیردولتی کمک کار خوبی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برای دولت هستند همان طور که از گذشته تاکنون در صحنه‌ها و بحران‌های مختلف شاهد حضور و تجربه‌های این قشر بوده‌ایم.

قناعت گفت: اتفاقات ناگواری در زمان سیل، زلزله، کرونا و سایر حوادث سبب افزایش مشکلات مردم شد اما سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی برای کاهش این مشکلات به میدان آمدند که این تلاش‌ها‎ قابل قدردانی است.

وی با بیان اینکه نقش و جایگاه مشارکت اجتماعی در قانون اساسی، احادیث و بیانات امامین انقلاب بیان شده است عنوان کرد: اولین اندیشه توسعه مشارکت اجتماعی بعد از انقلاب توسط امام راحل با تشکیل بسیج مستضعفین آغاز شد.

استاندار خراسان‌ جنوبی افزود: بسیج مستضعفین نهادی فعال در مشارکت اجتماعی مردم کشور است که نمونه آن را در کمتر کشوری می‌توان دید، اقدام سمن‌ها نیز بسیجی‌وار، داوطلبانه و خیرخواهانه است.

وی با اشاره به بخشی از انتظارات استان از تشکل‌های غیردولتی گفت: در اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها سمن‌های استان کمک‌های خوبی کردند اما برای اغنای مردم کافی نبوده و باید تلاش‌ها ادامه یابد.

وی افزود: اجرای این طرح دولت بسیار سخت و مشکل است، به گونه‌ای که حتی برخی مسوولان شانه خالی کردند در حالی که بسیاری از اقتصاددان‌ها و صاحبنظران کشور نسبت به اجرای آن موافقت داشته و همراهی می‌کنند.

استاندار خراسان‌ جنوبی گفت: این جراحی بزرگ اقتصادی که دولت‌های پیشین از اجرای آن واهمه داشتند هرچه با همراهی و همکاری بیشتر پیش برود مدت زمان آن کوتاه‌تر می‌شود لذا از جوانان انتظار داریم نظرات اقتصاددان‌ها و دولت‌های قبل را مطالعه کرده و در این زمینه مشارکت جدی داشته باشند.

وی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن که در دولت سیزدهم اجرا شد، گفت: این طرح مهم نیز به عنوان یکی از کارهای ارزشمند و خوب دولت به منظور خانه‌دار شدن مردم در حال اجرا است.

قناعت اظهار داشت: از آنجایی که با افزایش قیمت کالاها، قیمت تمام‌شده مسکن برای شهروندان بالا است، علیرغم پرداخت تسهیلات ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در مناطق روستایی و شهری باید متقاضی نیز همین میزان آورده داشته باشد که برای کمتر کردن سهم آورده متقاضی در حال پیگیری هستیم.

وی افزود: انتظار داریم سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌ها به اولویت‌های مهم استان از جمله راه‌آهن، راه، آب و بهداشت و درمان به دور از منافع سیاسی توجه ویژه و مشارکت فعال داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی بر لزوم استقلال سمن‌ها و تشکل‌های استان تاکید کرد و گفت: سمن‌ها و تشکل‌ها سربازان نظام‌ و ولایت هستند نه سرباز گروه یا جناح خاص، بنابراین باید در منافع ملی و استان استقلال خود را حفظ کنند.

وی بیان کرد: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری باید نظارت بر سمن‌ها و تشکل‌ها را افزایش دهد تا هر کدام از آنها در حوزه تخصصی خود فعالیت داشته باشند.

قناعت با تاکید بر لزوم هم‌افزایی بین سمن‌ها و تشکل‌های استان افزود: همچنین برخی از دستگاه‌های اجرایی با سمن‌ها تعامل ندارند که هم‌افزایی و تعامل بین این دو مجموعه ضروری است.

وی گفت: برای رفع موانع قانونی سمن‌ها و تشکل‌ها از معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری می‌خواهیم به‌طور ویژه ورود کند، از طرفی فعالان این سازمان‌ها باید ارتباطات و تعاملات خود را با دفتر امور اجتماعی استانداری بیشتر کنند.

استاندار خراسان جنوبی در ارتباط با درخواست سمن‌ها برای تامین زمین گفت: در برخی شهرهای استان محدودیت تامین زمین داریم اما در برخی مناطق این کار شدنی است.

در این نشست از ۲۰ سازمان مردم‌نهاد و تشکل خراسان جنوبی با حضور استاندار تجلیل و قدردانی شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور