معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای خدمات‌رسانی به زائران داخلی و خارجی که از خراسان جنوبی عبور می‌کنند طرح ویژه اربعین در جاده‌های استان اجرا می‌شود.

 علیرضا عباس‌زاده در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان که با حضور فرماندار نهبندان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در مسجد ابوالفضل (ع) نهبندان برگزار شد افزود: در زمینه گردشگری هر زمان که عرضه کمتر از تقاضا باشد، مسایل و تنش‌هایی به وجود می‌آید مثل ایام اربعین که مسافران و زائران زیادی از خراسان جنوبی عبور می‌کنند و دستگاه‌های اجرایی در این ایام وظیفه میزبانی از این مسافران را دارند.

وی گفت: هرچند در ایام غیر پیک مسافرت نیز تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمت‌رسانی به مسافران پای کار هستند اما می‌طلبد در ایام اربعین به‌صورت ویژه‌تری موضوعاتی همچون رستوران‌های بین راهی، رستوران‌ها، مراکز اسکان، هلال احمر و اورژانس را مد نظر قرار داده و آمادگی بیشتری داشته باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه خدمات ستاد سفر باید هر سال بهتر از سال گذشته باشد اظهار داشت: امسال بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از زائران اربعین از خراسان جنوبی در مسیر برگشت عبور می‌کنند و از سوی دیگر خراسان جنوبی مسیر عبور زائران حرم امام رضا (ع) در ایام اربعین است که باید موضوع اسکان و پذیرایی از این زائران به‌صورت ویژه دیده شود.

وی بر اجرای یک طرح عملیاتی ویژه در جاده‌های استان تاکید کرد و گفت: اربعین باید مانند ایام نوروز مدیریت شود و باید طرح ویژه‌ای را برای این مدت اجرا کنیم.

عباس‌زاده افزود: پنج میقات الرضا (ع) در کل استان وجود دارد که شامل مسجد ابوالفضل و مزار سید علی نهبندان، امامزادگان باقریه بیرجند، امامزاده زید قاین و مسجد خضری دشت بیاض است و باید دارای متولی مشخص بوده و خدمات ویژه‌ای را در این مکان‌ها فعال کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم از تشدید نظارت بر مجتمع‌های خدماتی رفاهی استان به منظور ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین خبر داد.

بنابر اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، حسین عباسی بیان کرد: اکنون ۳۳ مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های مواصلاتی استان فعال است.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش میزان ترددهای جاده‌ای در ایام اربعین، ایجاد فضای مناسب و رعایت الزامات بهداشتی دو مقوله مهم در خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: برای تحقق این هدف نظافت داخل نمازخانه‌ها و تجهیز آنها به لوازم مورد نیاز و باز بودن مستمر مجتمع‌ها در همه ساعات شبانه‌روز، نظافت مستمر سرویس‌های بهداشتی، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مناسب برای جلوگیری از شیوع کرونا و رفع نواقص سرویس‌های بهداشتی از مواردی است که در نظارت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور