وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقرر شد تا پایان دولت ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌ بهره در اختیار متقاضیان طرح‌های مختلف بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی قرار گیرد.

 کاظم خاوازی دوشنبه شب در نشست جمع‌بندی سفر ۲ روزه به خراسان جنوبی که با حضور استاندار و نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: این تسهیلات در بخش گلخانه ۲۰۰ میلیارد تومان، طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی ۱۰۰ میلیارد تومان، گیاهان دارویی ۵۰ میلیارد تومان و دام و طیور ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

وی بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی که در استان خراسان جنوبی وجود دارد تصمیم گرفته شد برای سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی استان، سهمیه در نظر گرفته نشود و بدون محدودیت به تمامی متقاضیان تسهیلات پرداخت شود تا اجرای این طرح در سطح گسترده‌ای افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در ارتباط با قنوات مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی با پیگیری اخذ اعتبار از سازمان برنامه و بودجه برای لایه‌روبی و احیای قنوات منعقد شود و سپس با کمک نمایندگان مجلس احیای قنوات در دستور کار بودجه سال ۱۴۰۰ قرار گیرد.

وی گفت: درخصوص مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قول داده شد باغ مادری عناب و زرشک در استان راه‌اندازی شود.

خاوازی افزود: این باغ مادری باید منشا تکثیر رقم‌های مختلف محصول و عاری از هرگونه پاتوژن باشد چراکه تعداد باغ‌های مادری در کشور خیلی کم است و احداث باغ مادری در استان می‌تواند به توسعه پایداری عناب و زرشک کمک کند.

وی عنوان کرد: همچنین قرار شد مرکز تحقیقات و آموزش استان سهمیه جذب اعضای هیات علمی را افزایش دهد و سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تحقیقات کشاورزی برنامه‌ای را برای توسعه گیاهان کم آب‌بر شامل جو، سورگم و ارزن در دستور کار قرار دهند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان تحقیقات مقرر شد کمک کند آزمایشگاه کشت بافت مرکز تحقیقات استان راه‌اندازی شود و ژئوپلاسم عناب استان با ژئوپلاسم‌های بخش خصوصی مبادله شود تا ژئوپلاسم‌های استان کامل شود.

وی افزود: مقرر شد باغی از ذخایر ژنتیکی استان در زمینه محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب تهیه و این محصولات حفظ شود.

خاوازی گفت: در حوزه باغبانی و توسعه روستایی مقرر شد ۶ هزار هکتار از اراضی برای کشت گیاهان دارویی از سهمیه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به استان اختصاص داده شود و  سازمان جنگل‌ها بذرپاشی گونه‌های مقاوم در مراتع را در دستور کار قرار دهد.

وی بیان کرد: سازمان تعاون روستایی نیز موظف شد خرید زرشک را در دستور کار جدی قرار دهد و تقاضای بازار را به دنبال داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مقرر شد نمایندگان مجلس، استاندار و وزارت جهاد کشاورزی بحث تخصیص تسهیلات برای خرید محصول زعفران را در دستور کار قرار دهند و سهمیه استان را پیگیری کنند.

وی اظهار داشت: در حوزه جنگل، مرتع و آبخیزداری نیز تجهیزاتی از قبیل یک دستگاه خودرو، ۲ دستگاه موتورسیکلت و سایر در اختیار استان قرار می‌گیرد و اعتبار منابع طبیعی استان ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

خاوازی گفت: برای تامین سهم دولت در صندوق حمایت از منابع ملی، اهدای بی سیم و سایر تجهیزات و تقویت برنامه‌های بیابان زدایی از دیگر موضوعاتی بود که در حوزه منابع طبیعی مصوب شد.

وی ادامه داد: مقرر شد مشکل اراضی باقیمانده منطقه باغستان شهر اسلامیه فردوس با مشارکت راه و شهرسازی در دستور کار جدی قرار بگیرد و حل شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: درخصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی برای سرمایه‌گذارانی که به استان ورود کنند بانک کشاورزی با اولویت احداث بارگاه زرشک، عناب و سردخانه‌ها و سایر صنایع مرتبط بدون محدودیت تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: توسعه پرورش ماهی آرتمیا و تیلاپیا از دیگر موضوعاتی است که با توجه به وجود ظرفیت بسیار خوب در استان، قرار شد تفاهم‌نامه‌ای بین موسسه علوم شیلاتی که از دانش فنی برخوردار است و استان خراسان جنوبی منعقد شود.

خاوازی گفت: این موضوع در برخی مناطق استان خراسان جنوبی که منابع آبی شور شده می‌تواند اقدام بسیار خوبی باشد چراکه استعدادهای استان برای پرورش این ماهی‌ها فوق‌العاده است و درخصوص صدور مجوزها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کمک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: درخصوص نهاده‌های دامی نیز قرار شد اختصاص ویژه‌ای به استان داده شود چون بسیاری از واحدهای دامداری سنتی هستند که شاید از این نهاده‌ها محروم باشند.

وی افزود: برای این منظور سهمیه ۱۰ هزار تنی جو در وهله نخست به استان اختصاص می‌یابد و در زمینه درخواستی که استاندار برای تامین نهاده دامی در استان داشته‌اند نیز بخشی همراه با این سهمیه به استان اختصاص خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی عصر دیروز (یکشنبه) به همراه جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه برای بازدید و افتتاح چند طرح بخش کشاورزی وارد مرکز استان (بیرجند) شد و از مجتمع گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و مجتمع پرورش شتر مرغ بنیاد تعاون زندانیان بازدید کرد.

افتتاح پروژه آبرسانی به محلات عشایری بمرود شهرستان زیرکوه در آستانه ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر به نمایندگی از پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور، با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری مهمترین برنامه این سفر بود.

طرح آبرسانی پایدار به ۴۰ محله عشایری بمرود شهرستان زیرکوه عصر امروز در آستانه ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر به نمایندگی از ۶۲۵ طرح‌ آبرسانی حوزه عشایر کشور از طریق ارتباط تصویری با رییس جمهوری و با حضور وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسوولان در این شهرستان مرزی به بهره‌برداری رسید.

وزیر جهاد کشاورزی نخستین بار با هدف رصد میدانی ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی، بازدید از پروژه‌های در دست اقدام و افتتاح برخی پروژه‌ها به استان خراسان جنوبی سفر کرد و به بررسی مسایل و مشکلات کشاورزان و دامداران استان پرداخت.

خاوازی امروز از مجتمع کشت و صنعت بیدمشک شهرستان سربیشه، اجرای ۲ طرح آبیاری تحت فشار و مزارع زرشک در شهرستان زیرکوه نیز بازدید کرد.