نوشته : مهدی ذبیحی حصار

?استان خراسان جنوبی یکی از محرومترین استانهای کشور است. در طول سالهای پس از انقلاب ؛ چه در دوره ای که منطقه را جنوب خراسان می خواندند و چه پس از تفکیک خراسان بزرگ در سال ۱۳۸۳و تشکیل استان خراسان جنوبی، این استان در تمامی شلخص های توسعه در ردیف های آخر قرار گرفته است.

?اما در چهلمین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سال بلوغ انقلاب، استان خراسان جنوبی به دلیل در اختیار داشتن یک استاندار توسعه محور با تفکر اقتصادی بالا و توانمند در عرصه برنامه ریزی، مسیر جدیدی از توسعه را طی می کند.

?نگاه مروج الشریعه به توسعه نگاهی است مبتنی بر توسعه همه جانبه در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی. تجربه او در سالهای دراز تصدی سکان برنامه ریزی و اقتصاد در استانهای همجوار ما همچون خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، و اشراف کامل او به چالشها، توانمندیها و پتانسیل های شرق کشور؛ راه را برای توسعه در صورت توجه پایتخت هموارتر کرده است.

?باید بدانید، مروج الشریعه از نخستین روزهای حضور خود در استان خراسان جنوبی چند محور را مورد تاکید قرار داده است. نخستین محور از تاکیدات او نگاه به توسعه روستایی است. از دیگر محورهای مورد نظر او برای توسعه ، نگاه ویژه به ظرفیت معادن بی نظیر استان ماست که در راهبردهای توصیه شده سند آمایش استان نیز به این بخش توجه ویژه ای شده است.

? یکی دیگر از پتانسیل های اختصاصی استان خراسان جنوبی که از روزهای نخست مورد تاکید استاندار قرار گرفته است، توسعه صنایع دستی با محوریت تعاونی های روستایی است.

? از نگاه بسیاری از نظریه پردازان علم برنامه ریزی، توسعه به معنای کاهش فقر، بیکاری، نابرابری، توجه به صنعت و کشاورزی، ارتباطات و اصلاح نظام اجتماعی_ اقتصادی بر مبنای عدالت و افزایش مشارکت مردم در امور سیاسی اجتماعی و اقتصادی است.

? آغاز دوره سکانداری دکتر مروج الشریعه به عنوان استاندار خراسان جنوبی متقارن شده است با مهمترین اقدام عملیاتی نظام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روستایی و عشایری و تمرکززدایی و نگاه به توسعه پیرامون .

?به این منظور چند ماه قبل دولت تدبیر و امید لایحه ای را تحت عنوان توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری با تاکید بر مناطق مرزی به مجلس فرستاد و مجلسیان نیز در آبانماه سالجاری کلیات آن را تصویب کردند و آیین نامه اجرایی ان نیز توسط دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در هیات وزیران تدوین و ابلاغ گردید.

?جدیت و اهتمام دکتر مروج الشریعه و تاکید او بر پیگیری ساعت به ساعت روند اجرایی این آیین نامه در تمامی شهرستانها ، نشانگر عزم جدی اوست برای توسعه همه جانبه استان محروممان. اهتمام او بر این امر به حدی است که خود شاهد هستم که ساعت به ساعت روند انجام کار را از کمیسیون های ذی ربط جویا می شود.

? هدف استاندار از اجرای دقیق و تاکید بیش از حد او بر پیگیری مستمر مدیران ، فرمانداران و بخشداران از اجرای این قانون در استان، حمایت از توسعه و اصلاح ساختار اجتماعی اقتصادی در مناطق پیرامونی همچون روستاها و مناطق عشایری است. رویه تمرکزگرایی در کشور و خصوصا استان خراسان جنوبی در طول هفت دهه گذشته به حدی بوده است که جز یک همت بلند و حمایت همه جانبه دولت نمی تواند بر این رویه مهلک قلبه کند.

⭕️ امید است تمامی مدیران و فرمانداران شهرستانهای استان، با تکیه بر عزم قاطع استاندار و پیگیری مستمر این امر، در مسیر سخت توسعه همه جانبه خراسان جنوبی موفق باشند…

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله