معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار تن کالا با صدور ۲۷ هزار و ۹۱۶ برگ بارنامه از خراسان جنوبی به نقاط مختلف کشور جابه‌جا شده است.

 محمد حاجی صفری افزود: بارنامه‌ها براساس شناسنامه هر کالا صادر شده و براساس آمار بیشترین کالا جابه‌جا شده به ترتیب از شهرستان‌های بیرجند، طبس و قاینات بوده است.

وی گفت: عمده کالاها از مبدأ استان شامل سیمان، انواع سنگ، زغال‌سنگ، خاک معدنی، آهن اسفنجی، انواع کاشی و سرامیک و مصالح ساختمانی است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به الزامات قانونی مندرج در قوانین و مقررات مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیرامون حذف فیزیکی بارنامه و الکترونیکی کردن اسناد حمل کالا به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای، شرکت‌های حمل و نقل سراسری موظف به صدور بارنامه الکترونیکی شده‌اند.

وی گفت: با حذف بارنامه کاغذی، بارنامه الکترونیک تنها سندی است که در جابه‌جایی کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مرجع مورد تایید برای تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان امور مالیاتی، دستگاه‌های نظارتی، صاحبان کالا و وزارت صمت است.

حاجی صفری افزود: مهمترین دستاوردهای حذف فیزیک بارنامه، جلوگیری از جعل بارنامه، صرفه‌جویی در چاپ و توزیع بارنامه، تعیین مرجع واحد برای تایید اصالت بارنامه و جلوگیری از مراجعات مکرر شرکت‌ها به بانک برای اخذ کاغذ بارنامه است.

وی گفت: در حال حاضر ۷۲ شرکت حمل و نقل کالا با پنج هزار و ۵۸۱ دستگاه ناوگان باری و ۱۰ هزار و ۶۳ راننده در بخش حمل و نقل کالای استان خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

بنابر اعلام این اداره کل در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از هفت میلیون و سه هزار تن کالا از خراسان جنوبی به نقاط مختلف کشور جابه‌جا شد که ۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشت.

خراسان جنوبی با بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه در مسیر ۲ کریدور اصلی کشور قرار دارد.