مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در دور نخست سفر رئیس جمهور به استان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های فرهنگی اختصاص یافت که به زودی ۱۸ میلیارد تومان آن به صورت نقدی تخصیص می‌یابد.

 علی فرخنده شامگاه دوشنبه در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره تئاتر استان افزود: تخصیص مجموع اعتبار مصوب برای زیرساخت‌های فرهنگی استان سه ساله تعیین شده اما در سال نخست بیش از نیمی از آن به صورت نقدی در اختیار استان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در اولویت هزینه‌کرد این اعتبار قرار دارد، اظهار داشت: یکی از مهمترین این پروژه‌ها تکمیل خانه فرهنگ استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: این استان در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی جزو استان‌های انتهای لیست است و این قصه‌ پر غصه‌ هنرمندان ما را رنج می‌دهد.

وی ادامه داد: انجمن‌های هنری استان هنوز سرگردان در خیابان‌ها و اتاق‌های استیجاری هستند، اما این نوید را به همه انجمن‌ها می‌دهیم که در سال ۱۴۰۲ انجمن‌های فعال هنری فاقد مسکن نخواهند بود.

فرخنده با بیان اینکه خانه فرهنگ استان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: با افتتاح خانه فرهنگ، اداره کل فرهنگ و ارشاد از محل کنونی منتقل و انجمن‌ها به صورت متمرکز در ساختمان فرهنگ و ارشاد مستقر خواهند شد.

وی تکمیل سالن علامه فرزان را از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار استان دانست و یادآور شد: تامین اعتبار برای تکمیل این پروژه در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به شانزدهمین جشنواره تئاتر استان گفت: در این دوره از جشنواره با تلاطم خاصی در زمینه تامین اعتبار رو به رو بودیم.

وی افزود: اعتبارات فرهنگی خراسان جنوبی از محل سهم یک درصدی فصل پنج در استان با توجه به تورم و نوسانات قیمتی در حوزه‌های مختلف، بسیار ناچیز است.

فرخنده ادامه داد: حتی مجموع سهم اعتبارات فرهنگی از محل یک درصد فصل پنج هم نمی‌تواند پاسخگوی بخشی از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان باشد.

وی با اشاره به بخشی از برنامه‌های فرهنگی در استان تصریح کرد: نمایشگاه منطقه‌ای کتاب امسال در پنج نقطه کشور از جمله خراسان جنوبی برگزار خواهد شد که نیاز به اعتبار بسیار سنگینی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین جشنواره ملی تالاب کجی نمکزار، جشنواره شعر دفاع مقدس و رویداد فرهنگی استان در ۲۴ دی ماه ( شعر طنز) را در دستور کار داریم که تمامی برنامه‌ها نیاز به اعتبار دارند.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ میزبان برگزاری جلسه اهدای جایزه ملی پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات انتخاب شده که امید است تامین اعتبار در این حوزه مورد توجه واقع شود.

فرخنده عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم حوزه هنر استان به ویژه تئاتر و نمایش را ساماندهی کرده و استعدادهای بالقوه را با برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی با حضور استاید مجرب به بالفعل تبدیل کرده و شاهد رویش‌های جدید و پرانرژی در این حوزه باشیم.

در این آیین از برگزیدگان شانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی تجلیل و قدردانی شد

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور