فرماندار نهبندان گفت: با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری و گرمای هوا در فصل تابستان تعداد روستاهای این شهرستان که آبرسانی سیار می‌شود به ۱۱۰ روستا با جمعیت بیش از ۱۶ هزار نفر افزایش می‌یابد.

مجید بیکی  افزود: اکنون در روستاهای نهبندان تنش آبی نداریم اما تابستان سختی را پیش‌رو داریم و محدودیت‌هایی در تامین آب روستاها خواهیم داشت.

وی گفت: در حال حاضر از ۲۸۷ نقطه روستایی شهرستان نهبندان ۱۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در سال آبی جاری بارندگی‌ها به شدت کاهش یافته، نیاز است شرکت آب و فاضلاب استان پوشش و همت بیشتری در زمینه آبرسانی سیار به روستاهای شهرستان داشته باشد.

فرماندار نهبندان گفت: در دیدار با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مقرر شد برنامه زمان‌بندی براساس جمعیت و سرانه ۱۲۰ لیتری برای هر نفر در شبانه‌روز در روستاهای شهرستان نهبندان در دستور کار قرار گیرد و سهمیه روستاها مشخص شود تا به موقع و به اندازه کافی آب مورد نیاز روستاییان را با تانکرهای سیار تامین کنیم.

وی افزود: اکنون کار آبرسانی سیار به روستاهای نهبندان با پنج تانکر انجام می‌شود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قول تامین یک تانکر دیگر را داده است.

بیکی اظهار داشت: کمبود آب یکی از مشکلاتی است که در نهبندان نمود بیشتری دارد و گستردگی و پراکندگی این شهرستان و فرسودگی ناوگان‌ آبرسانی از مشکلات اصلی ما در زمینه آبرسانی سیار است.

وی با اشاره به ۴۰ درصد فرسودگی شبکه‌ها و خطوط انتقال آب در شهرستان نهبندان اضافه کرد: این هدررفت بالای آب باعث می‌شود حجم زیادی از آبی که با هزینه‌های بالا تامین می‌شود از دسترس خارج شود.

فرماندار نهبندان گفت: براساس بررسی‌های انجام شده چاه‌ها و منابع آبی که از طریق آنها روستاهای شهرستان آبرسانی پایدار می‌شوند، با کاهش دبی و استحصال آب روبه‌رو شدند که این موضوع مشکلات کم‌آبی در فصل تابستان را بیشتر خواهد کرد.

وی افزود: ۱۴ مجتمع آبرسانی در نهبندان داریم که از محل این مجتمع‌ها آب ۱۴۵ روستای شهرستان تامین می‌شود، همچنین ۱۸ مجتمع تک روستایی وجود دارد.

بیکی عنوان کرد: حجم زیادی از آب شرب که از طریق آبرسانی سیار و پایدار در روستاها تامین می‌شود، مصارف غیرانسانی از جمله دام دارد و با توجه به کاهش بارندگی‌ها، این مصارف غیرانسانی در فصل تابستان افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به مصرف بالای آب در روستاهای شهرستان نهبندان از مردم خواست نهایت صرفه‌جویی را داشته باشند تا تابستان پیش‌رو را با کمترین چالش پشت سر بگذاریم.

فرماندار نهبندان اضافه کرد: کرونا و گرمای هوا حجم آب مصرفی را افزایش داده به عنوان مثال در فروردین امسال به دلیل کرونا و افزایش حجم مسافرت‌ها به شهرستان مصرف آب نهبندان ۲ برابر افزایش یافت.

وی با اشاره به آبرسانی پایدار به برخی روستاهای شهرستان نهبندان گفت: مناقصه آبرسانی به روستای کلاته خداداد و پنج روستای حومه این روستا تا خرداد امسال برگزار و عملیات اجرایی مجتمع شاهکوه ۲ برای آبرسانی پایدار به پنج روستا نیز به زودی آغاز می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان مرزی نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

این استان ۲ دهه متوالی با خشکسالی مواجه بوده و با کاهش شدید بارندگی در سال آبی جاری ۹۱ درصد پهنه خراسان جنوبی درگیر خشکسالی است.