مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ مرکز خرید در پنج شهرستان عمده زرشک‌خیز استان تجهیز شده و آماده دریافت زرشک از کشاورزان است.

سید حسن رضوی اعلام کرد: امسال تقاضا برای خرید زرشک زیاد و از طرفی محصول تولیدی استان کمتر است لذا مردم کمتر برای تحویل زرشک تازه مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اجرای خرید توافقی زرشک افزود: به دلیل اینکه در چند سال اخیر فضاهای خوبی برای خشک کردن و فرآوری زرشک ایجاد شده بیشتر کشاورزان، زرشک را خشک، فرآوری و بعد به بازار عرضه می‌کنند.

دبیر کمیته تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک گفت: محصول زرشک کمتر به‌صورت تازه عرضه می‌شود اما اگر کسی قصد داشته باشد زرشک تازه را عرضه کند مراکز خرید آماده دریافت هستند.

وی با بیان اینکه زرشک اکنون جایگاه خود را پیدا کرده است افزود: جشنواره زرشک نیز معرفی خوبی از این محصول ارائه خواهد داد و به دنبال این هستیم که زرشک ارزش افزوده بیشتری پیدا کند و حوزه فرآوری و تنوع محصولات تولیدی آن افزایش یابد.

رضوی اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری جشنواره زرشک، این محصول مجالی برای عرضه به بازارهای بین‌المللی و یافتن جایگاه واقعی خود پیدا کند تا علاوه بر کمیت، کیفیت آن نیز ارتقا یابد زیرا یکی از چالش‌های مهم، توجه به کیفیت و رعایت استانداردهای بازارهای جهانی است.

وی گفت: کمیته تشکل‌ها و بخش خصوصی با بکارگیری بخش خصوصی و افزایش سهم آنان به نمایندگی از مردم در جشنواره ملی زرشک فعال است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون جلساتی با حضور همه اعضای کمیته برگزار شده است افزود: با کیفیت برگزار شدن جشنواره، ایجاد بازار برای  فروش زرشک و ارتباط با تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اهداف این کمیته است.

وی با اعلام اینکه امکان بازدید سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از صنایع فرآوری، باغات زرشک و بارگاه‌های زرشک فراهم شده است گفت: بازاریابی خوب و یافتن مشتری‌های جدید در داخل و خارج هدف‌گذاری شده است.

رضوی با بیان اینکه آموزش کشاورزان در اولویت است تصریح کرد: لازم است از شروع احداث یک باغ تا مرحله بهره‌برداری زرشک همه موارد تحت نظارت کارشناسان باشد و استانداردهای تولید به کشاورزان آموزش داده شود تا بتوان محصول با کیفیت که مورد پسند بازارهای داخلی و خارجی است، تولید کرد.

وی گفت: اگر این امر محقق شود جای نگرانی برای عرضه محصول با قیمت بسیار مناسب نیست و پیش‌بینی می‌شود تقاضای امسال روند افزایشی داشته باشد.

دبیر کمیته تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک افزود: رعایت برخی استانداردها هزینه دارد اما اگر کشاورزان بدانند ارزش افزوده زیادی به همراه دارد، به این سمت می‌روند.

وی بیان کرد: قیمت زرشک در بازار اکنون منطقی است اما پیش‌بینی می‌شود افزایش یابد.

رضوی گفت: توصیه می‌شود کشاورزان از بخش‌های آموزشی که با همت جهاد کشاورزی یا تعاون روستایی برگزار می‌شود، استقبال کنند تا بتوانیم زرشک را به جایگاه واقعی آن برسانیم.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره ۲۱ مهر ماه در بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه واقع در روستای افین شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسوولان کشوری، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.