مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت مهارت چاقـوسازی (ارّه کارد) شهرستان زیرکوه- روستای آبیـز در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

سید احمد برآبادی افزود: چاقوسازی از مهارت های گروه صنایع دستی فلزی بوده که در رشته  آهنگری سنتی ( چَلِنگری ) و زیر رشته افزار فلزی قرار دارد. در این رشته با ابتدایی ترین مواد اولیه از قبیل انواع فنرهای فولادی و چوب های بومی در دسترس از جمله عناب، تاقوک، گلابی و زردآلو و شاخ وحوش از قبیل کَل و  قوچ کوهی و نر بُز با کمترین امکانات به ساخت انواع وسایل و ابزارآلات آهنی اقدام می نمایند.

وی ادامه داد: ساخت این چاقو و امثال آن در کارگاه آهنگری آبیز از ابتدا تا انتها به شیوه کاملاً سنتی و برپایه خلاقیت ها و بهره بردن از مواد بومی بدون دخالت ابزار ماشینی و یا صنعتی می باشد. بنا براظهار تعداد اندکی از صنعت‌گران باقی‌مانده از این رشته، این هنر را اجداد آنها از هنرمندان و صنعت‌گران هراتی آموخته‌اند و از آن جایی که شهر هرات در اواخر دوره‌ی تیموریان پایتخت و از مراکز مهم هنری ایران بوده است، دور از ذهن نیست که قدمت این هنر در منطقه‌ زیرکوه قاینات از قرن نهم هجری قمری دانسته شود.

برآبادی گفت: در حال حاضر فقط یک کارگاه آهنگری سنتی در مرکز دهستان شاسکوه (آبیز) فعال می‌باشد. این کارگاه متعلق به استاد محمد مختاریان آبیز بوده که به این هنر مهارت داشته و نسل به نسل از پدران و پدر بزرگان آموخته اند و این هنر زیبا را به صورت موروثی حفظ کرده اند. این مهارت در ۲۱/۸/۹۶ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله